Agoria pleit voor slimme verkeerslichten in Brussel

Rood stoplicht

Indien het Brussels gewest al zijn kruispunten zou uitrusten met slimme verkeerslichten, kan het de files met dertig procent laten dalen en zorgen voor een betere doorstroming. Dat zegt technologiefederatie Agoria.

Het Brussels gewest heeft al meermaals aangekondigd dat het in de komende jaren zwaar wil investeren in fysieke infrastructuur. De ruimte voor de wagen zou hierbij beperkt worden, zo zijn er plannen om de E40 en de A12 tot stadsboulevards om te vormen. Agoria wijst erop dat dit enkel kan slagen indien investeringen in fysieke infrastructuur gepaard gaan met investeringen in technologische infrastructuur. Ceo Rene Konings: ‘Het is van erg groot belang dat Brussel investeert in technologie om de doorstroming van het verkeer vlotter te doen verlopen. Zo niet, dan rijdt iedereen zich vast in nieuw gecreëerde flessenhalzen en gaat dit ten koste van de luchtkwaliteit en verkeersveiligheid in het gewest.’

Het Brussels gewest investeerde in de bijna afgelopen legislatuur al in slimme verkeerslichten op enkele belangrijke verkeersassen zoals de Keizer Karellaan, de Industrielaan en de Wetstraat. Hierbij worden de verkeerslichten op elkaar afgestemd en wordt er rekening gehouden met het tijdstip en verkeersdruk. Ook krijgen de hulpdiensten prioriteit. Het gewest won met dit project in 2018 een Agoria Smart City Award. Agoria vraagt nu dat de investeringen in slimme verkeerslichten worden voortgezet en versneld in de volgende legislatuur.

Sinds de kruispunten met slimme verkeerslichten werden uitgerust, verbeterde de doorstroming op die wegen immers met dertig procent. ‘De files verminderden er en de betere doorstroming zorgt ook voor minder vervuiling’, zegt Konings. ‘Slimme verkeerslichten hebben hun nut al bewezen en in de toekomst kunnen we met artificiële intelligentie nog meer. Hiervoor moeten we ook in draadloze netwerken als 4G en 5G investeren. Zo moeten er geen lussen meer in het asfalt worden gestoken wat telkens wegenwerken vereist. Ook voor autonome mobiliteit zijn draadloze netwerken overigens nodig.’

Konings wijst ook naar de aanpak van snelheidsovertreders. ‘Verkeerslichten die met elkaar in verbinding staan, kunnen wegpiraten detecteren en het licht op rood doen springen.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-05-10T15:57:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.