Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Inbouw van analytics duur en lastig

Data analytics
29 juni 2022 - 08:26ActueelData & AI
Alfred Monterie

Het inbouwen van analytics in producten en applicaties lijkt mooi, maar stuit in de praktijk op nogal wat uitdagingen. Bij slechts 57 procent van de bedrijven die dit doen, leidt ‘embedded analytics’ tot een hogere omzet.

Dit blijkt uit onderzoek van de community Product-Led Alliance (PLA) in samenwerking met ThoughtSpot, leverancier van ai-gedreven analytics-software. Ondanks de waarde van het inbouwen van analytics blijft het duur en moeilijk. Budgetbeperkingen zijn voor 47 procent van de respondenten de hoogste drempel om een embedded analytics-oplossing te bouwen, terwijl 39 procent zich zorgen maakt over de trage time-to-market.

Als de oplossing eenmaal op de markt is gebracht, is er de uitdaging om het aanbod te onderhouden door te blijven voorzien in nieuwe functies (39 procent). Zelfs als bedrijven erin slagen deze systemen te bouwen, dan nog blijkt uit het onderzoek dat deze projecten geen gebruikers aantrekken en vasthouden. Dit komt omdat de analytics ofwel geen zinvolle inzichten bieden die relevant zijn voor de gebruiker, ofwel te ingewikkeld zijn om te gebruiken.

Focus op de gebruikerservaring (ux) is nodig om het meeste rendement uit analytics te halen. Bedrijven kunnen analytics niet simpelweg inbouwen. Ze moeten (opnieuw) nadenken over het soort ux dat deze geïntegreerde analytics bieden. Uit de resultaten blijkt dat iets meer dan de helft zich realiseert zich dat de ux van analytics belangrijker is dan ooit. Bijna tachtig procent gaf aan dat er verandering nodig is om te kunnen voldoen aan specifieke zakelijke behoeften. Meer dan de helft vindt dat medewerkers op een intuïtieve manier zelf hun antwoorden moeten kunnen vinden.

De ux kan echter niet ophouden binnen een applicatie of product. Bijna twee derde van de ondervraagde productontwikkelaars noemt de noodzaak om inzichten uit applicaties te koppelen aan andere workflows. Te denken valt aan het segmenteren van doelgroepen en die door te vertalen naar andere marketing-apps, om intelligentie naadloos te operationaliseren. Echter, minder dan een derde doet dit momenteel.

Meer over

AppsKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Data & AI

    VS zet Thierry Breton op zwarte lijst om techwetgeving EU

    Data & AI

    T-Systems bouwt mee aan Europees alternatief voor ChatGPT

    Data & AI

    Microsoft rust 400.000 overheidsmedewerkers uit met Copilot

    zelfzorg ehealth medicijn
    Data & AI

    Antwerpse Mindoo haalt 5 miljoen op voor AI-agents in zorgsector

    Data & AI

    AWS trekt ai diep de stack in

    Data & AI

    GitHub Copilot agents veranderen ontwikkel-workflow

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs