Jurist begrijpt big data en ai niet

Wet en regelgeving

Driekwart van de juristen wereldwijd snapt nieuwe technologieën als big data en kunstmatige intelligentie (ai) niet. Dit, terwijl het aantal juristen dat transformationele technologieën gebruikt, met inbegrip van artificiële intelligentie, big data, voorspellende analyses, machinaal leren, blockchain en beslissingsondersteunende tools, naar verwachting tegen 2022 zal verdubbelen.

Dit blijkt uit de ‘Future Ready Lawyer Survey’ van Wolters Kluwer Legal & Regulatory.

Het onderzoek van Wolters Kluwer ging door bij 700 juristen uit Europa en de V.S. en richtte zich op drie kerngebieden (Tools & Technologie, Klantbehoeften & -verwachtingen, Organisatie & Talent) en vroeg aan juristen een beoordeling te geven van hun huidige situatie, hun toekomstige prioriteiten en bereidheid om te bepalen wat er nodig is om klaar te zijn voor de toekomst. Juristen begrijpen wel dat de technologie een noodzakelijke en onvermijdelijke pijler gaat zijn in hun branche de komende jaren, maar geven tegelijk ook toe dat ze de finesses van zaken als ai, machine learning en big data te weinig echt begrijpen.

Er werd onderzocht welke technologieën juristen vandaag gebruiken en degene die ze in de komende drie jaar willen implementeren. Het aantal juristen dat transformationele technologieën gebruikt, met inbegrip van artificiële intelligentie, big data, voorspellende analyses, machinaal leren, blockchain en beslissingsondersteunende tools, zal tegen 2022 naar verwachting ongeveer verdubbelen.

Er blijken ook belangrijke verschillen te zijn tussen de organisaties die reeds technologie gebruiken (Technology Leaders) en de organisaties met een beperkt gebruik en weinig plannen om technologie in ruimere mate te gaan gebruiken (Transitioning organizations). Technology Leaders verwachten over de hele lijn dat ze deze technologieën sneller zullen accepteren dan Transitioning organisaties. Meer dan de helft van de juristen verwacht in de komende drie jaar een impact te zien van deze transformationele technologieën – maar minder dan 24 procent zegt dat zij die technologieën goed begrijpen. Zoals te verwachten scoren millennials hoger, zowel voor het voorspellen van de impact van deze nieuwe technologieën als voor het inzicht in hoe die kunnen worden gebruikt.

Druk

Juristen voorzien ook druk van een aantal trends waarvan zij verwachten dat die de komende drie jaar een impact gaan hebben op hun organisatie. De top drie is ‘Omgaan met het grotere volume en de toegenomen complexiteit van informatie’ (72 procent melden een verwachte invloed), ‘Nadruk op verbeterde efficiëntie en productiviteit’ (71 procent) en ‘Inzien welke juridische technologieën de grootste meerwaarde bieden’ (69 procent).

Ongeveer een derde van de juristen in het algemeen menen dat hun organisatie goed voorbereid is om gelijke tred te houden met veranderingen in de juridische markt. Technology Leading organisaties doen het echter beter, met 50 procent die goed voorbereid zijn om de verwachte veranderingen te volgen, vergeleken met slechts 19 procent van de Transitioning bedrijven. Iets meer dan de helft van de juristen geven aan dat de investering in technologie van hun organisatie de komende drie jaar zal toenemen, waarbij Technology Leaders vaker melding doen van meer toekomstige investeringen in technologie. Technology Leading bedrijven geven ook aan dat ze meer winstgevend zijn.

Het gebrek aan technologiekennis, -inzicht of -vaardigheden vormt het grootste struikelblok om nieuwe technologie in te voeren (36 procent), gevolgd door organisatorische problemen (34 procent) en financiële kwesties (30 procent).

Zowel in Europa als in de VS zijn juristen in advocatenkantoren en juridische afdelingen het ermee eens dat de twee grootste gebieden van verandering in de manier waarop advocatenkantoren en juridische afdelingen hun diensten verlenen, verband zullen houden met een toegenomen gebruik van technologie en een toegenomen specialisatie. Topuitdagingen voor juridische afdelingen van ondernemingen zijn het verminderen en controleren van externe juridische kosten, het verbeteren van het dossier- en contractmanagement en het automatiseren van routinetaken en het gebruiken van technologie in werkprocessen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-04-04T10:49:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.