Wat loopt er mis met de zakelijke tablet?

Jaren geleden werd de zakelijke tablet door sommigen een mooie toekomst voorspeld. Maar het animo blijkt vandaag eerder beperkt. Het zakelijk gebruik van tablets blijft dalen in ons land.

Het zakelijk gebruik van tablets laat net zoals vorig jaar een daling laat zien. En dat is niet nieuw. In 2016 maakten 27 procent van de bedrijven gebruik van een tablet, dit aantal nam af naar 22 procent in 2018 en is in 2019 nog slechts 19 procent.

Dit alles blijkt uit een marktanalyse van markt intelligentie specialist Smart Profile, in opdracht van Computable België. Hierbij werden de it-beslissingsnemers van 4552 Belgische bedrijven met meer dan vijftig werknemers ondervraagd.

Het animo voor de zakelijke tablet daalt dus. Hiermee volgt de business tablet eigenlijk de algemene tablet- evolutie en verkoop. Die ligt, volgens IDC, in EMEA dit jaar al zowat 11 procent lager in vergelijking met vorig jaar. Daarnaast komen zakelijke functionaliteiten die vroeger op een tablet gebeurden ook vaker terecht op een (grote) smartphone of op een laptop (met touch screen).

Financiële sector daalt fors

De overheidssector is inzake tabletgebruik een uitzondering in ons land, stelt Smart Profile vast. Hoewel er sprake is van een lichte afname is de penetratie nog altijd 28 procent. Daar houdt de tablet dus nog behoorlijk stand.

Er zijn echter ook tegenvoorbeelden. De grootste krimp voor zakelijk tabletgebruik stellen we vast in de sector van financiële en zakelijke dienstverlening: van 33 procent in 2016 naar 18 procent in 2019.

Samsung in opmars

Net zoals voorgaande jaren zijn de tablets van Apple het populairst in het Belgische bedrijfsleven. Het aandeel van de fabrikant neemt slechts licht af van 66 procent in 2018 naar 65 procent dit jaar.

Samsung is evenwel aan een opmars bezig. Het aandeel zakelijke tablets van de Zuid-Koreaanse leverancier stijgt met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Vooral in de gezondheidszorg wordt opvallend veel gebruik gemaakt van de tablets van Samsung (60 procent) en veel minder van Apple (28 procent).

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-07-22T11:15:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.