Bouwbedrijf Aertssen lanceert verhuurplatform

graafmachine bouwmachine bouw

De Stabroekse bouwgroep Aertssen heeft met Smartyard een digitaal platform op poten gezet dat de (ver)huur van zware bouwmachines moet vergemakkelijken. Het bedrijf achter het platform wordt in een aparte spin-off ondergebracht.

Ook in de bouwsector staat er een stevige digitaliseringsgolf voor de deur. Aertssen (dit jaar nog genomineerd voor Onderneming van het Jaar) speelt erop in met Smartyard. Het moet het voor bedrijven een gemakkelijker maken om zware bouwmachines te huren en verhuren door vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Na een jaar ontwikkelen, testen en bijsturen is het platform klaar voor de lancering tijdens de bouwbeurs Matexpo, die volgende week plaatsheeft. Overigens zijn al duizenden tuigen te huren via Smartyard. 

‘We zijn allemaal verslaafd geraakt aan het gebruiksgemak van e-commerce’, zegt Yannick Renier, ceo van Smartyard. ‘In de bouwsector neemt het huren van een zware machine, vaak per telefoon, vandaag echter nog tot een uur in beslag. Bovendien gaat dit proces gepaard met stress, fouten en misverstanden. Dit kan veel eenvoudiger met de digitale technologie die we anno 2019 voorhanden hebben. Smartyard heeft dus zélf geen zware machines, maar connecteert vraag en aanbod. Zo ontzorgen we huurders en verhuurders op een duurzame en innovatieve manier.’

Een bouwbedrijf dat een machine wil inhuren, beantwoordt enkele vragen, geeft de exacte plaats van levering op de werf aan en verstuurt de aanvraag. Het algoritme van Smartyard bezorgt deze gegevens aan relevante en gescreende verhuurbedrijven. Die creëren vervolgens offertes op maat, waaruit de huurder kan kiezen. Het platform is voorzien van een chat- en reviewfunctie en ondergaat de komende maanden nog forse uitbreidingen.

Tijdswinst

De eerste resultaten zijn beloftevol, zegt Smartyard. Naar eigen zeggen boeken de verschillende gebruikers van het digitale platform gemiddeld 75 procent tijdswinst en ervaren ze 55 procent minder fouten bij het (ver)huren van een machine.

‘We willen voor onze klanten ook bijkomend waarde creëren door de data die we verzamelen, gestructureerd terug te bezorgen, via business-intelligence. Deze data zal toelaten om meer marktinzicht te bekomen, waardoor gefundeerde investeringsbeslissingen zijn te nemen’, besluit Renier.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-09-10T10:27:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.