België telt vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst

Cargill (Izegem), Danone (Rotselaar), Delhez Tôlerie (Thimister-Clermont) en L’Oréal (Libramont) zijn de nieuwe Factories of the Future. De verkiezing is een initiatief van technologiefederatie Agoria en Sirris, het collectief centrum van de Belgische technologie industrie.

Factories of the Future zijn bedrijven die investeren in digitalisering, in hun personeel, in slimme processen en producten en in een productie van wereldniveau. Ze gaan doordacht om met energie en materialen en stimuleren de betrokkenheid, creativiteit en autonomie van medewerkers. Om de felbegeerde titel te behalen, moeten bedrijven op elk van die transformatiedomeinen minstens vier op vijf scoren op een maturiteitsschaal tijdens een kritische audit door onafhankelijke experts.

Dit jaar mogen yoghurt- en zuivelfabrikant Danone in Rotselaar, cosmeticaspecialist L’Oréal uit Libramont, de Izegemse vestiging van voedingsproducent Cargill en plaatwerkerij Delhez Tôlerie uit Thimister-Clermont zich ‘Factory of the Future’ noemen.

Naast deze vier nieuwe winnaars zijn er dit jaar ook vijf andere maakbedrijven die er na een nieuwe audit in geslaagd zijn om hun eerder behaalde titel van Fabriek van de Toekomst voor een periode van drie jaar te verlengen. Het gaat om Continental, Provan, St-engineering (voormalig Newtec), Borit en Nuscience. In zeven jaar is de selecte kopgroep van meest toekomstgerichte productiebedrijven in België daarmee uitgegroeid tot een club van 42 ondernemingen, die de voorbije vijf jaar samen meer dan 1,9 miljard euro investeerden in ons land.

Maakbedrijven

‘2020 was natuurlijk een uitzonderlijk jaar en we zijn dan ook erg blij dat ondanks de zeer moeilijke omstandigheden toch heel wat maakbedrijven in ons land hun geplande transformatietrajecten zijn blijven voortzetten’, zegt Geert Jacobs, project manager ‘Factories of the Future’ bij Agoria. ‘De winnaars van vandaag illustreren dat toekomstdenken en geloven in je eigen visie als ondernemer altijd belangrijk blijft, want hoe lastig ook... uiteindelijk is corona maar een momentopname. Wil je als bedrijf voorlopen, blijf  dan investeren ook in tijden van crisis.’

Agoria en Sirris organiseren de wedstrijd samen met de industrieassociaties Fevia (voeding), Fedustria (textiel, hout en meubels), essenscia (chemie en life sciences), Centexbel (textieltechnologie), Catalisti (chemie en kunststoffen), Wood.be (hout en meubels), Flanders’ FOOD (agrovoeding) en Digital Wallonia.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-02-23T14:13:00.000Z Frederic Petitjean