Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
smartphone

KBC en Belfius scoren met digitaal aanbod

05 november 2020 - 11:06ActueelFinanciële dienstverleningABN AmroBelfiusBunqFortisINGRabobank
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Op de Belgische bankenmarkt onderscheiden Belfius en KBC zich met een uitgebreid en efficiënt digitaal aanbod. Dat blijkt uit een onderzoek van D-Rating. De meeste traditionele banken hebben nog wel een achterstand op de puur digitale neobanken.

D-Rating onderzocht het digitale aanbod van 58 Europese banken. De studie vergelijkt de efficiëntie en de omvang van het digitaal aanbod en analyseert het klantenparcours (zoals het openen van een rekening of het uitvoeren van een overschrijving), de contactkanalen, functies en bankdiensten die digitaal beschikbaar zijn.

In het verslag worden negen Belgische en Nederlandse banken geanalyseerd: ABN Amro (NL), Belfius (BE), BNP Paribas Fortis (BE), Bunq (NL), ING Belgium (BE), ING Netherlands (NL), KBC Bank (BE), Keytrade Bank (BE) en Rabobank (NL). De meerderheid van dit negental scoort goed wat de efficiëntie van het digitaal aanbod betreft. Vier merken onderscheiden zich met een uitgebreid én efficiënt digitaal aanbod: Belfius, Bunq, KBC Bank en Rabobank.

Uit het onderzoek blijkt wel dat maar een kleine minderheid van de traditionele netwerkbanken zich vandaag kunnen meten met de beste neobanken. Het online-openen van een bankrekening bijvoorbeeld levert vaak een verschillende ervaring op. Dit parcours is vandaag bij minder dan zestig procent van de netwerkbanken uit het onderzoek volledig digitaal. Ter vergelijking, alle ‘digitale’ banken handelen het openen van een rekening volledig digitaal af.

De tijd die nodig is om een rekening te openen en over een bruikbare bankkaart te beschikken, varieert van minder dan een dag tot 25 dagen. Terwijl de neobanken doorgaans een tijdelijke virtuele kaart bieden die onmiddellijk bruikbaar is, bieden slechts vijf van de 51 netwerkbanken deze mogelijkheid. En hoewel bijna de helft van de banken een chatbot plaatsen in het privé-gedeelte van de klanten, wordt deze technologie nog lang niet volledig beheerst. Zowat 37 procent van de geteste chatbots konden niet pertinent antwoorden op alle vragen.

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

Bank
AchtergrondFinanciële dienstverlening

Visterin Verdiept: deze banken lopen digitaal voorop

Bank
ActueelFinanciële dienstverlening

Crelan, Argenta en Beobank op digitale achterstand

ActueelFinanciële dienstverlening

Gegevens van 300.000 Belfius-klanten op straat

cto Belfius
ActueelCarrière

Bram Somers wordt cto bij Belfius

ex cdo Belfius
ActueelCarrière

Cdo Geert Van Mol verlaat Belfius

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs