Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
iphone

Nieuwe gedragscode betaalnummers in de maak

30 augustus 2017 - 11:21ActueelInnovatie & TransformatieColtOrangeProximusTelenet
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Vanaf 1 januari 2018 komt er een efficiëntere aanpak van fraude en misbruik rond 070- of 090x- betaalnummers. Colt, Orange Belgium, Proximus, Telenet en Voo hebben daarover een gedragscode ondertekend.

De betalende nummers worden gebruikt door aanbieders van onder andere informatie-, spelletjes- en stemprogramma’s, tegen betaling van een hoger tarief. Naast een regulier dienstenaanbod, dat de wettelijke beperkingen terdege respecteert, is er ook occasioneel sprake van misbruik van de nummers.

Telecomoperatoren Colt, Orange Belgium, Proximus, Telenet en Voo hebben nu afspraken gemaakt om de gevallen van fraude en misbruik op te sporen en te beperken, onder meer door een striktere identificatie van de aanbieders, en een betere uitwisseling van informatie. De ondertekening van de overeenkomst gebeurde in de schoot van technologiefederatie Agoria en in aanwezigheid van minister van Telecom Alexander De Croo.

Klanten die het slachtoffer worden van misbruik, zullen beter geholpen worden door de betrokken partijen. Zo zullen de dienstaanbieders verplicht worden om over zichzelf en hun diensten voldoende informatie te geven. Er komen ook betere aanspreekpunten voor de klanten, een meer gestroomlijnd proces en een snellere afhandeling van klachten. Een website met meer informatie over elke 070- en 090x- betaaldienst is ook in de maak. De operatoren zeggen eveneens toe om de samenwerking op het vlak van fraudebestrijding te versterken, waardoor vlugger opgetreden kan worden tegen fraudeurs.

Minister De Croo reageert alvast tevreden: ‘Al heel wat jaren zijn er problemen met betaalnummers. Deze gedragscode pakt die problemen eindelijk aan. Consumenten zullen met hun klachten niet langer van het kastje naar de muur worden gestuurd. En het sneller opmerken van fraude zal het aantal klachten doen dalen. Ik ben tevreden dat Colt, Orange Belgium, Proximus, Telenet en Voo zich samen met Agoria engageren om consumenten beter te beschermen en hoop dat ook andere telecomoperatoren aansluiten.’

De vijf deelnemende operatoren hopen dat ook andere operatoren de gedragscode zullen ondertekenen.

Meer over

DienstenTelecom

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

ActueelInnovatie & Transformatie

Airbus werkt met 3d-platform en digital twins Dassault Systèmes

IBM
ActueelInnovatie & Transformatie

IBM investeert miljarden in VS

ActueelInnovatie & Transformatie

EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

benelux
ActueelData & AI

Benelux loopt voorop in ai-revolutie

AchtergrondInnovatie & Transformatie

Wijn als lokaas: Russische hackers infiltreren Europese diplomatie

ActueelData & AI

Gartner: dynamische software verandert het zakendoen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs