De aanwas van vijftien procent is de laagste omzetgroei in vier jaar voor Huawei, de derde grootste smartphoneproducent ter wereld, na Samsung en Apple. Volgens Hu kon bedrijf dit jaar ongeveer 153 miljoen telefoons afzetten en tikte het wereldwijde marktaandeel af op tien procent.
In maart van dit jaar had Huawei al een bijna nulgroei aangekondigd in winst. De marges op smartphones zijn immers bijzonder laag en Huawei spendeert bijzonder veel aan marketing. Het bedrijf moet ook alles uit de kast halen om rivalen van zich af te houden. Op de Chinese thuismarkt heeft Huawei 22,3 procent marktaandeel, aartsrivaal Oppo zit op 21,6 procent, zo blijkt uit cijfers van het marktonderzoeksbureau IDC. IDC voorspelt ook dat de totale Chinese smartphonemarkt dit jaar licht gaat krimpen.
In zijn kerstboodschap melde Hu ook nog dat de Enterprise-tak ‘matige tot hoge groeisnelheid moet halen en de komende vijf jaar een steunpilaar moet worden voor het bedrijf’. Aan de consumentenafdeling de taak om de winstgevendheid op te krikken en de nieuwe clouddiensten uit te breiden. De carrier-afdeling ten slotte moet van Hu ‘de rest van de industrie kunnen verslaan’.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: