Orange en Proximus gaan netwerkinfrastructuur delen

Telecomoperatoren Orange en Proximus gaan samen een joint venture oprichten om antennes en infrastructuur te delen. Dat moet een betere dekking opleveren met minder antennesites. Ook de introductie van 5G moet er makkelijker door verlopen.

De twee ceo’s van Orange en Proximus (Michaël Trabbia en Dominique Leroy) hebben een intentieverklaring ondertekend die de samenwerking tegen het einde van dit jaar concreet moet maken.

De dekking van de netwerken van Proximus en Orange zal verbeteren en overlappende sites zullen verdwijnen. Dit zorgt voor minder visuele vervuiling en voor een vermindering van het totale energieverbruik met ongeveer twintig procent, vergelijkbaar met het verbruik van tienduizend gezinnen. Tegelijk zal het geconsolideerd aantal mobiele sites naar verwachting zo’n twintig procent hoger liggen in vergelijking met het huidige netwerk van elke operator afzonderlijk.

Volgens Proximus en Orange zal de samenwerking ook de uitrol van 5G versnellen. Dat zal echter niet voor meteen zijn, aangezien de veiling van de 5G-frequenties nog moet beginnen.

De twee operatoren wijzen erop dat de prijzen, producten en diensten van elkeen strikt gescheiden zullen blijven. Zowel op het vlak van retail, bedrijven als wholesale blijven Orange en Proximus concurrenten van elkaar.

Concurrentiewerking

Minister van Telecom Philippe De Backer (Open VLD) noemt de samenwerking ‘belangrijk voor 5G’, maar waakt ervoor dat er voldoende concurrentiewerking op de Belgische telecommarkt blijft. ‘Door de aankondiging van Proximus en Orange over het delen van hun radionetwerk kunnen de kosten van de uitrol van een dergelijk netwerk zeker dalen’, zegt hij. ‘Dat kan goed nieuws zijn voor de consumenten als er ook snel investeringen volgen en de verlaagde kosten terug te vinden zijn in de factuur van klanten en bedrijven. Maar wanneer operatoren erin slagen om én hun kosten én de concurrentie te verlagen, dan is dat uitstekend nieuws voor de aandeelhouders. Maar slecht nieuws voor de consumenten. Want minder concurrentie leidt per definitie tot minder investeringen en nog hogere prijzen. Dat bewijzen de studies over onze eigen Belgische markt ook keer op keer.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-07-12T09:21:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.