Telenet en Proximus zijn sterkste merken van België

Telenet en Proximus zijn de sterkste merken van ons land. Dat heeft het Britse marketingbureau Brand Finance becijferd. Op de derde plaats komt brouwer Stella Artois. Het meest waardevolle merk is de bank KBC.

Bijna 3,9 miljard euro. Zoveel is het merk KBC waard, zegt Brand Finance. Een stijging met 1,6 procent op een jaar tijd. Om de waarde van een merknaam te bepalen, kijkt Brand Finance naar de kracht van het merk, de verwachte omzet die het oplevert en eventueel de mate waarin het royalty's genereert.

Op de tweede plek komt het accountants- en consultingbedrijf BDO, dat een sprong van bijna dertig procent maakt. Op drie staat Proximus, met een merkwaarde van 1,7 miljard of 3,4 procent minder dan in 2019. Telenet staat in deze ranking op acht, met een merkwaarde van 972 miljoen. Vorig jaar was dat 992 miljoen, zegt Brand Finance.

Naast de totale merkwaarde berekent Brand Finance ook de relatieve kracht van merken, op basis van factoren zoals marketinginvestering, klantbekendheid, personeelstevredenheid en bedrijfsreputatie. Volgens deze criteria is Telenet het sterkste merk van België en behaalt Proximus de tweede plaats.

Kabelboer

Telenet krijgt van Brand Finance een Brand Strength Index (BSI)-score van 80,4 op 100 en een AAA-merksterktebeoordeling. De kabelboer is met succes bezig zijn driejarig strategisch plan om een groter aandeel van de Belgische markt te veroveren en steekt veel moeite in het aanbieden van een superieure connectiviteit en zijn klantenservice. Telenet heeft ook hoge scores op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid.

De telecomindustrie is een van de weinige sectoren van de economie die een beperkt effect zouden moeten zien als gevolg van Covid-19, zegt Brand Finance. Meer nog, telecommerken hebben nu net de gelegenheid om te profiteren van de boom in telewerken. Niet alle sectoren zitten in die positie. Door de coronacrisis zou er in totaal een biljoen euro aan merkwaarde kunnen verdampen, vreest het marktonderzoeksbureau. De effecten daarvan zullen nog ver tot 2021 doorsijpelen. Vooral de reissector, hotels en de automobielsector zijn getroffen. Voeding, farma en supermarkten zijn de sectoren die het minste last zullen ondervinden. Telecom staat daar op de vierde plek.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-04-16T12:08:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.