Proximus kiest Eurofiber en Delta Fiber voor ftth

Aanbieder wil tegen 2025 2,4 miljoen huizen op glasvezel aansluiten

Dit artikel delen:
Aanleg glasvezel

Telecomoperator Proximus heeft het Belgisch/Nederlandse Eurofiber en het Nederlandse Delta Fiber gekozen voor de uitrol van zijn glasvezelnetwerk. Eurofiber zal Wallonië voor zijn rekening nemen, Delta Fiber Vlaanderen.

Het hoofddoel van de partnerships is de kostefficiënte versnelling en uitbreiding van de uitrol van glasvezel-tot-aan-de-deur (fiber-to-the-home, ftth), zegt Proximus in een persbericht. Daarbij krijgen alle geïnteresseerde derde partijen toegang tot het netwerk, onder niet-exclusieve en niet-discriminerende voorwaarden. Ook onderling zal dat gebeuren: Proximus zal bijvoorbeeld op het netwerk van Eurofiber mogen en omgekeerd. 

Met de twee bedrijven is een intentieverklaring getekend en nu beginnen de onderhandelingen over de specifieke voorwaarden voor de klus. De bedoeling is om een joint venture op te richten voor ontwerp, aanleg, onderhoud en upgrade van het netwerk, dat daarna open en toegankelijk zal zijn voor wholesaleklanten. In Wallonië moeten minstens een half miljoen huizen kunnen worden voorzien van glasvezel, in Vlaanderen zijn dat er anderhalf miljoen.

Open netwerk

Delta Fiber is een Zeeuws telecombedrijf dat meer dan 700.000 aansluitingen door heel Nederland beheert. Tegen eind volgend jaar moeten dat er een miljoen zijn. Ook zij hebben een open netwerk dat meerdere partijen toegang biedt om hun diensten te leveren aan zowel consumenten als bedrijven.

Ook Eurofiber heeft al jarenlang ervaring met glasvezel, maar biedt het product voornamelijk aan zakelijke klanten aan. In België en Nederland heeft Eurofiber vandaag zo’n 37.000 km fiber liggen, waarvan 7.000 in ons land. Telco’s zoals Proximus, Telenet en Orange zijn grote klanten, maar ook in de mediasector (VTM, VRT, Videohouse…), logistiek en de haven, de financiële en zorgsector, én de overheid is het erg actief. Eurofiber verbindt tevens alle datacenters zoals Interxion, LCL, Google en anderen, waardoor het een vrij unieke positie bezit. Het telt zo’n vijftig medewerkers en een omzet van 25 miljoen euro wat jaarlijks met een ‘double digit’ percentage groeit.

Ambitie

Eind maart van dit jaar stelde Proximus zijn nieuwe #inspire2022-strategie voor. Een van de pijlers daarin is voor ceo Guillaume Boutin de snelle uitrol van glasvezel, waardoor België zijn achterstand tegenover de buurlanden (en vooral Nederland) op dat vlak kan wegwerken. De ambitie is om tegen 2025 2,4 miljoen Belgische huizen op het glasvezelnetwerk te kunnen aansluiten.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-07-31T09:35:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.