Managed hosting door True

IoT-projecten moeten snel geld opbrengen

Een meerderheid van de bedrijfsleiders en it-experts (56 procent) vindt dat een IoT-project tegenwoordig binnen drie jaar winstgevend moet zijn. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van IDG Connect in opdracht van Fujitsu. Het onderzoek ondervroeg 330 bedrijfsleiders en it-experts werkzaam bij bedrijven met meer dan 250 medewerkers, waaronder ook in de Benelux.

Volgens het onderzoek is IoT niet meer alleen iets voor ‘early adopters’. Maar liefst 73 procent van de ondervraagden geeft aan dat IoT-projecten inmiddels het punt van alleen testen en uitproberen, gepasseerd zijn. Bij meer dan de helft van de ondervraagden worden er zelfs al tastbare resultaten geleverd. De korte tijd die een IoT-project volgens het onderzoek krijgt om winstgevend te worden, laat zien dat er tegenwoordig geen ruimte meer is om alleen maar te experimenteren met IoT.

Er zijn ook steeds meer redenen om IoT in te zetten. 47 procent van de ondervraagden geeft als belangrijkste reden het verbeteren van de gezondheid en veiligheid. Andere belangrijke motieven zijn het verkleinen van beveiligingsrisico’s (47 procent), ontwikkelen van slimmere strategieën (47 procent) en beter onderhoud (46 procent). Opvallend genoeg ziet een kwart van de ondervraagden de mogelijkheid om premium-prijzen te vragen voor belangrijke producten, data en/of diensten als het belangrijkste voordeel van IoT. Slechts 22 procent noemt de mogelijkheid om betere en meer gedifferentieerde diensten tegen lagere kosten te bieden, als het belangrijkste voordeel.

Door de complexiteit van IoT werken ook steeds meer bedrijven samen met IoT-partners en -dienstverleners. Daar is echter nog volop ruimte voor verbetering. Zo zegt bijna een kwart (24 procent) van de ondervraagden betere hulp te willen van zijn IoT-partner, 23 procent wil een nauwere samenwerking, 17 procent meer contractuele flexibiliteit en 20 procent wil lagere kosten.

‘We merken dat IoT-technologie in steeds meer sectoren echt mainstream wordt’, zegt Yves de Beauregard, head of digital business solutions bij Fujitsu EMEIA. ‘Het is mooi om te zien dat het onderzoek dit bevestigt. Het blijkt ook dat een groot aantal bedrijven inmiddels een stevig rendement maakt op de lopende IoT-projecten. Dit zou een mooie stimulans kunnen zijn voor bedrijven die sceptisch zijn over IoT, om het gewoon eens te proberen.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2018-10-11T11:29:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.