Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Ketens als Ikea en Decathlon falen in e-commerce

18 september 2020 - 08:56ActueelCloud & InfrastructuurIkea
William Visterin

Winkelketens zoals Ikea en Decathlon, die groot zijn geworden met hun fysieke winkels, doen het online veel minder. ‘De offline-ervaring die deze merken ooit groot maakte, kunnen ze blijkbaar niet vertalen naar een goede online-beleving.’

Dat is het oordeel van het Belgische bureau AG Consult naar klantenbeleving bij e-commerce. Dit op basis van een onderzoek van 642 aankopen bij webshops. Hierbij werd gevraagd naar klantenbeleving, zowel vóór als na de aankoop.

Lange levertijden

De twee slechtste scores uit het onderzoek zijn voor Ikea en Decathlon. Ook (deels) Belgische ketens zoals Torfs, A.S. Adventure en Dreamland bengelen achteraan in het rijtje. Positieve uitschieters bij de ketens zijn Hema en H&M, aldus het onderzoek.

De winkelketens krijgen vooral veel kritiek op hun service en communicatie vóór aankoop. Zo zorgen onduidelijkheid over voorraad en verplichte registratie voor frustratie.

Na aankoop leveren vooral de lange levertijden voer voor ergernis: 42 procent van de klachten gaan hierover. Ook foute en onvolledige leveringen kunnen op weinig begrip rekenen (30 procent).

Online beleving

Als deze ketens meer gelukkige online-klanten willen, moeten ze dus werken aan hun klantgerichtheid, oppert Els Aerts van AG Consult. En dat geldt dus ook voor de Belgische ketens. ‘Oproepen om lokaal te kopen, kan tijdelijk helpen, maar op lange termijn kiezen klanten vooral voor merken die hen een goede ervaring geven.’

Of hoe online en offline toch nog iets anders is. ‘De offline-ervaring die deze merken ooit groot maakte, kunnen ze blijkbaar niet vertalen naar een goede online-beleving.’

Coolblue

Grote webshops scoren over het algemeen dan weer vrij goed in het onderzoek. Coolblue is koploper als het gaat over klantentevredenheid, zowel vóór als na aankoop. De top drie wordt aangevuld door Farmaline en Hema.

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

Supermarkt kassa
OpinieInnovatie & Transformatie

Visterin Fileert: Waarom Colruyt stopt met e-commerce

Webwinkel
ActueelInnovatie & Transformatie

Hoeveel steeg e-commerce tijdens lockdown?

E-commerce
ActueelCloud & Infrastructuur

WeAreLocal verenigt Belgische e-commerce

Webwinkel
ActueelCloud & Infrastructuur

Belgische e-commerce slikt omzetdaling

Webshop
ActueelCloud & Infrastructuur

20.000 Belgische webshops opgericht in 2020

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs