Europarlementariërs richten vizier op reclametracking

Dit artikel delen:
Europa

Negentien leden van het Europees Parlement hebben de handen ineengeslagen om de Digital Services Act te wijzigen. Ze willen met name het tracken van consumenten op internet voor marketingdoeleinden streng reguleren. Voor bedrijven als Facebook, Google en Amazon zou dat een streep door de rekening zijn.

De grote technologiebedrijven verdienen elk jaar miljarden euro’s door ‘stiekem alle internetgebruikers te bespioneren’, zegt de Tracking-free Ads Coalition. Een van de mede-initiatiefnemers is de Nederlander Paul Tang (PvdA). ‘Het is tijd om een einde te maken aan een businessmodel dat schade toebrengt aan onze minderjarigen, privacy, adverteerders en media-uitgevers’, zegt hij. ‘Laten we een einde maken aan op persoonlijke gegevens gebaseerde reclame.’

De coalitie bestaat uit negentien leden van verschillende Europese partijen, zoals S&D, Renew Europe, The Greens/EFA en The Left. Ze worden gesteund door meer dan 25 non-gouvernementele organisaties, academici en particuliere bedrijven die zich hebben verenigd in een oproep om een einde te maken aan het alomtegenwoordig volgen van reclame. Onder hen het netwerk voor digitale rechten EDRi, de Amerikaanse NGO Accountable Tech, het Britse Global Action Plan, de Irish Council for Civil Liberties (ICCL).

Die ICCL heeft vandaag ook een rechtszaak aangespannen tegen IAB TechLab, de in New York gevestigde organisatie die de regels voor de wereldwijde online-reclame-industrie vaststelt. Tang: ‘We moeten alle beschikbare opties gebruiken om onze samenleving te beschermen tegen de ondoorzichtige en schadelijke praktijken van Big Tech. Handhaving van de GDPR en ePrivacy zijn noodzakelijk. We mogen niet vergeten hoe Big Tech al onze eerdere pogingen om deze sector te reguleren, probeert te omzeilen.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-06-17T11:15:00.000Z Frederic Petitjean