Reizen blijven achter in e-commerce-boom

Dit artikel delen:
Webwinkel

De hausse in online-handel blijft voortduren. In de eerste drie maanden van dit jaar spendeerden Belgen 2,84 miljard euro bij internetwinkels. Vooral mode, elektronica en online-gokken zijn groeiers. De reizenbranche blijft gehinderd door de coronacrisis nog wat achter.

Dat blijkt uit de driemaandelijkse Market Monitor van sectorvereniging BeCommerce.

‘Ondanks de heropening van talloze winkels tijdens het eerste kwartaal zijn consumenten massaal online blijven shoppen, ook voor kleinere aankopen. E-commerce is geen tijdelijk koopfenomeen’, ziet Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce. ‘Waar de Belg in dezelfde periode vorig jaar 28 miljoen online-aankopen deed, is dat nu met de helft gestegen naar 41,9 miljoen.’

Alleen de online-reissector blijft nog achter, allicht door de onzekerheid die corona heeft meebrengt. Er werden in het eerste kwartaal liefst 61,5 procent minder reizen online verkocht dan vorig jaar. Opvallend is dat de consument het aankopen van reizen vaker offline doet ten opzichte van voor de coronacrisis. Aan de basis hiervan ligt de nood aan advies in verband met de veilige bestemmingen en reisroutes. Doordat er minder online-reizen werden verkocht, daalde ook het online-gebruik van kredietkaarten. De reissector is immers een typische sector waar veel grotere bedragen met een kredietkaart worden afgerekend. Het totale gebruik van de kredietkaart als betaalmiddel daalde met vijf procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Inhaalbeweging

Waarschijnlijk zal de reis-, ticket- en evenementensector een stevige inhaalbeweging maken in het tweede en derde kwartaal, denkt Geeroms, te danken aan de goed lopende vaccinatiecampagne. De ticketverkoop voor grote evenementen en festivals die deze zomer plaatsvinden, is al begonnen. 

Een boom die zich wel stevig doorzet is de online-verkoop van schoenen en kleding. Zeven op tien shoppers rapporteert meer van dergelijke artikelen online te hebben gekocht. De absolute koploper in online-aankopen dit kwartaal is ‘spelamusement’. Een vierde van het totale aantal online-aankopen gebeurde binnen de gaming en gok-categorie: in het eerste kwartaal van dit jaar noteerde die branche een aantal van 9,6 miljoen gaming- en gok-aankopen. Bovendien werden ook acht op tien speelgoedartikelen online aangekocht.

Het afgelopen jaar won de smartphone opnieuw aan populariteit voor online-aankopen, goed 37 procent van de online-aankopen. De laptop is goed voor 52 procent van de online-aankopen en wordt ook vaker gebruikt voor aankopen van hogere bedragen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-06-21T10:37:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.