Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
School

Aantal studenten in technologiestudies stagneert

13 september 2017 - 08:083 minuten leestijdActueelCarrièreAgoria
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Op enkele weken voor de start van het nieuwe academiejaar hebben zich aan de Vlaamse hogescholen en universiteiten 7357 generatiestudenten ingeschreven voor technologiestudies. Dat is bijna evenveel als op hetzelfde tijdstip vorig jaar, maar nog lang niet voldoende, zegt de technologiefederatie Agoria

Volgens cijfers van Agoria zijn er in ons land nog altijd zo’n negenduizend vacatures voor ict-functies. We hebben ook meer dan vijfduizend ingenieurs te kort. Toch blijkt uit de voorlopige inschrijvingscijfers voor technologiestudies aan de Vlaamse hogescholen en universiteiten dat het aantal inschrijvingen, na enkele jaren van stijging, vandaag terug op een status quo belandt.

De industrie moet voluit blijven inzetten op acties om zoveel mogelijk jongeren en hun ouders te overtuigen van de meerwaarde van onze technologiebedrijven en de oplossingen voor maatschappelijke problemen die zij aanreiken, zo zegt Agoria. ‘Een eerste aanzet daartoe hebben we gegeven met de recente lancering van onze technology-website, die de ‘social heartbeat’ van onze technologiebedrijven heel expliciet in beeld brengt’, aldus Agoria-ceo Peter Demuynck. ‘Daarnaast moeten we jobzekerheid en goede loopbaanmogelijkheden in de verf blijven zetten.’

Ook het onderwijs zelf heeft een taak op dit terrein, meent Agoria. Samenwerking met bedrijven kan helpen om de kennismaking met technologie boeiender in te vullen, want leraren voelen zich vaak niet thuis op het terrein van technologie, zegt de technologiefederatie. Slimme leerlingen automatisch naar Latijn toe leiden, zoals nu al te vaak gebeurt, is ook voorbijgestreefd. In onze moderne maatschappij is STEM het nieuwe Latijn. In het secundair onderwijs moeten duaal leren en nieuwe, interactieve onderwijsvormen meer aandacht krijgen. En in het hoger onderwijs is meer interactie en samenwerking met het bedrijfsleven een absolute must. Daarnaast zou het hoger onderwijs niet enkel op het afleveren van diploma’s moeten focussen, maar ook op levenslang leren.

Onbekend is onbemind

‘Onbekend is onbemind’, zegt Demuynck. ‘Ondanks de grote inspanningen die overheden, bedrijven en organisaties zoals Agoria al ettelijke jaren leveren, associeert het grote publiek de technologierichtingen blijkbaar nog te weinig met boeiende, maatschappelijk relevante jobs. Terwijl de realiteit andersom is: technologie is juist dé sleutel naar de oplossing voor onze grote maatschappelijke uitdagingen: energie, klimaat, gezondheidszorg, mobiliteit, et cetera. We nodigen jongeren dus uit om zeker technologie te studeren, als ze die uitdagingen willen helpen aanpakken.’

Die oproep doet Agoria zeker ook richting meisjes. Want met voorlopig 827 inschrijvingen tegenover 6350 ingeschreven jongens zullen zij ook dit academiejaar slechts 11 procent uitmaken van de nieuwe technologiestudenten.

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

ActueelInnovatie & Transformatie

Agoria: Tech-industrie groeit met 2 procent

Telecom
ActueelCloud & Infrastructuur

Telecomoperatoren stappen in Agoria

peter demuynck en wilson de pril
ActueelCarrière

Peter Demuynck is nieuwe directeur van Agoria

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs