‘Failing forward’ is het ict-onderwijs van de toekomst

CES Unveiled in Amsterdam

Dit artikel delen:
Studenten

De huidige manier waarop ict-onderwijs en -opleidingen zijn vormgegeven, heeft zijn beste tijd gehad. In plaats van klassikale lessen, heeft projectonderwijs zonder tussenkomst van docenten (peer to peer) de voorkeur. Ook moet falen juist gezien wordt als een belangrijk leermoment. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een paneldiscussie die gisteren plaatsvond tijdens CES Unveiled in de Beurs van Berlage Amsterdam.

FutureFactor-oprichter Kerrie Finch leidt de discussie tussen Corinne Vigreux (TomTom/Codam), Lorena Smienk (Codam), Nizar Jouni (Reaktor) en Nathalie Lam (Philips),

Werknemers moeten in een veilige omgeving tekort mogen, schieten, stellen de deelnemers. CES Unveiled werd gehouden in aanloop naar de internationale Consumer Electronics Show, één van 's werelds grootste ict-beurzen die wordt georganiseerd in Las Vegas. In 2020 vindt de show plaats van 7 tot en met 10 januari.

Aan de discussie, die geleid werd door FutureFactor-oprichter Kerrie Finch, deden medeoprichter van TomTom Corinne Vigreux (ook bekend als oprichter van codeerschool Codam), diversiteitsambassadeur bij Philips, Nathalie Lam, hoofd engineering bij ict-dienstverlener Reaktor, Nizar Jouini, en Codam-student Lorena Smienk mee. Vigreux stelt dat er een ‘tsunami van verandering’ aan zit te komen voor de ict’er en dat constant blijven leren essentieel is om de aansluiting te houden met de digitale wereld. Ze meent ook dat werknemers af moeten van het idee dat falen slecht is en dat het juist zorg voor creativiteit.

Codam is gebaseerd op de lesmethode van Ecole42 in Parijs. Hierbij wordt het peer-to-peer-principe gehanteerd en leren studenten, zonder tussenkomst van docenten, aan de hand van projecten. Codam is onderdeel van het 42-netwerk, bestaande uit in totaal twaalf scholen op meerdere continenten. Sinds 2013 heeft dit netwerk vijfduizend studenten opgeleid tot programmeurs. Alle scholen in dit netwerk werken met hetzelfde onderwijsmodel waarbij studenten samen leren programmeren - zonder tussenkomst van docenten.

Bedrijven ook enthousiast?

"‘Een veilige omgeving is essentieel, dit geeft de werknemer het vertrouwen dat fouten maken mag en dan ontstaan vaak de mooiste dingen."

Ook Jouini vindt dat peer-to-peer leren en een hoge autonomie belangrijk zijn voor het slagen in een high tech-omgeving. Dit klinkt allemaal mooi, maar zijn de bedrijven die de ict-diensten van Jouini’s Reaktor afnemen ook enthousiast? De van oorsprong Finse ondernemer meent van wel. Wel benadrukt hij dat er vertrouwen vanuit organisaties nodig is om zowel interne als externe werknemers de kans te geven om te durven innoveren. ‘Een veilige omgeving is essentieel, dit geeft de werknemer het vertrouwen dat fouten maken mag en dan ontstaan vaak de mooiste dingen.’

Diploma’s verliezen waarde

Vigreux stelt daarbij dat, door het hoge tempo waarin it verandert, diploma’s hun waarde verliezen. Dit is voor haar ook de reden om bij Codam geen (eind)certificaat te verstrekken. Codam-studente Smienk benadrukt dat je via peer-to-peeronderwijs ook leert te onderwijzen. Jouini beaamt dit en stelt dat we in het it-onderwijs veel meer terug moeten naar een ‘ouderwets’ meester-gezelprincipe. Dit zorgt volgens hem voor een schaalbare en projectmatige manier van educatie. Vigreux verwijst hierbij naar de Ted-talk van Julie Wilson die ook een oproep doet tot de transformatie van onderwijs (zie video).

‘Traditioneel onderwijs is achterhaald, willen we jonge mensen blijven enthousiasmeren, dan moet het onderwijs in het algemeen en het ict-onderwijs in het bijzonder radicaal op de schop. Peer-to-peeronderwijs en het projectmatig samenwerken met mensen met andere vaardigheden zijn hierbij zeer belangrijk', besluit ze. 

The Future of Learning: Every Hero Has to Find Their Own Way: Julie Wilson at TEDxRockCreekPark

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-10-18T14:17:00.000Z Christel Dieleman
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.