De Europese Commissie komt met extra geld voor de dag om de invoering van de GDPR vlot te laten verlopen. Er is extra budget voorzien om privacy-ambtenaren op te leiden en om het midden en kleinbedrijf (kmo) te bereiken.
Iets meer dan honderd dagen nog scheiden ons van de invoering van de GDPR-regels. En er is nog werk aan de winkel, zo erkent ook de Europese Commissie. Zo hebben nog maar twee Europese lidstaten hun nationale wetgeving aan de nieuwe GDPR-wetten aangepast. Ook heel wat nationale autoriteiten die moeten toezien op de uitvoering van GDPR zijn nog niet helemaal klaargestoomd. Bovendien zijn ook veel bedrijven nog te weinig op de hoogte van de nieuwe wetten.
De Commissie trekt daarom 1,7 miljoen euro uit om die gegevensbeschermingsautoriteiten te financieren, maar ook voor de opleiding van de ambtenaren die er werken. Daarnaast is twee miljoen euro beschikbaar gesteld ter ondersteuning van de nationale autoriteiten om ook bedrijven, en met name mkb/kmo’s, te bereiken. Die zullen ook gebruik kunnen maken van een nieuwe website die hen moet informeren en helpen om de nieuwe regels na te leven.
De nieuwe GDPR-regels gaan eind mei in. Burgers zullen daarbij veel beter kunnen nagaan welke data bedrijven over hen bezitten. Het wordt ook eenvoudiger om die data te laten verwijderen of aan te passen. Op die manier wil de EU zijn burgers het recht geven om ‘vergeten te worden’.