Datacamp kan MeToo-schandaal niet van zich afschudden

Het Leuvense dataleerplatform Datacamp gaat over tot juridische stappen tegen het bedrijf RStudio. Deze laatste zou een lastercampagne voeren rond een MeToo-gerelateerd voorval van de voormalige ceo van Datacamp.

Perikelen of incidenten in de sfeer van MeToo kunnen (technologie)bedrijven lang parten spelen. Het Leuvense groeibedrijf Datacamp, dat online aan ruim zes miljoen mensen opleidingen in datawetenschappen voorziet, is hier een voorbeeld van.

Een incident uit het najaar van 2017 blijft namelijk nazinderen. Toenmalig topman Jonathan Cornelissen danste toen op café 'ongepast' met een werkneemster en hierbij maakte hij 'ongevraagd lichamelijk contact'. De zaak deed nogal wat stof opwaaien. Zo hard, dat het mooie groeiparcours van Datacamp in de schaduw kwam te staan. Cornelissen zette door het voorval in april vorig jaar al een stap opzij, maar de kwestie blijft her en der opspelen.

Nu kondigt Datacamp, en zijn nieuwe ceo, aan dat het juridische stappen gaat ondernemen tegen RStudio, dat opensourcesoftware aanbiedt voor de data-science-programmeertaal R. Dat meldt De Tijd. RStudio zou, volgens Datacamp, een lastercampagne over de afhandeling van het incident voeren en verwijzen naar artikels waarvan (intussen) bewezen zijn dat ze niet stroken met de waarheid.

Onafhankelijk onderzoek

Datacamp stoort zich er vooral aan dat RStudio actief een artikel van de nieuwssite Buzzfeed uit mei vorig jaar telkens zou verspreiden. Dat artikel meldt dat 'een start-up die vele miljoenen dollar waard is een incident rond seksuele intimidatie verborg.’

Volgens Datacamp houdt RStudio ook geen rekening met de resultaten van een onafhankelijk onderzoek, dat (volgens Datacamp) de feiten uit het artikel weerlegt. Datacamp neemt voor zijn juridische zaak het Amerikaanse advocatenbureau Clark Locke onder de arm, een bureau dat zich specialiseert op dossiers rond smaad.

Dansen

Het hele incident geeft aan dat bedrijven (het voorkomen van) MeToo-perikelen ernstig nemen, en ook dat ze kunnen gebruikt worden als concurrerend element. Maar vooral dat ze in het (Amerikaanse) bedrijfsleven nooit onderschat mogen worden.

Datacamp haalde met zijn online-leerplatform in 2018 nog 25 miljoen dollar op. Maar dat lijkt al even geleden. Wie op Google naar nieuws over het bedrijf kijkt, ziet bovenaan toch heel wat MeToo-artikelen opduiken.

Je denkt als ceo dus best twee keer na vooraleer je met een werkneemster gaat dansen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-07-03T10:50:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.