Antwerpenaar 'digitaliseert' tijdens pandemie

Antwerpenaren hebben in 2020 veel gebruikgemaakt van digitale communicatiemiddelen en toepassingen. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Antwerpse Monitor. Google, sociale media en de stedelijke website zijn belangrijke informatiebronnen en de Antwerpenaren staan open voor digitale dienstverlening.

Uit cijfers blijkt dat er in Antwerpen op zes jaar tijd een flinke stijging van het internetgebruik is. Dat is merkbaar bij alle opleidingsniveaus en met name bij hooggeschoolden. Vooral de smartphone heeft aan belang gewonnen als toestel om online te gaan, met een stijging van 57 procent (2015) naar 84 procent (2020). Bij de 65-plussers wint de smartphone terrein: van 25 naar 67 procent. Daarnaast blijft ook de computer thuis met zowat tahtig procent over de jaren heen een belangrijk toestel om op internet te geraken.

Bijna alle online-activiteiten zien een stijging: rondsurfen, muziek en films consumeren, shoppen, sociale media en nieuws. Toch zijn er ook verschillen op basis van leeftijd. Zo is online-bankieren bij de groep van 65 tot tachtig jaar in zes jaar tijd gestegen van 69 naar 84 procent, terwijl er bij de groep van zestien tot 39 jaar geen merkwaardige verschillen zijn wat dat betreft. 

Ook de digitale interactie met de stad werd bij een diverse groep burgers bevraagd. Meer dan negentig procent maakte al eens digitaal een afspraak bij een stadsloket en tachtig procent heeft digitaal documenten of attesten opgevraagd. De meerderheid van de ondervraagden (meer dan 95 procent) is bereid om digitaal documenten op te vragen, een afspraak te maken, documenten en attesten te ontvangen en digitaal te betalen via de stedelijke website. Om zich digitaal te identificeren zijn de elektronische identiteit (e-id) en Itsme de bekendste en meest gebruikte methodes. Ook de bereidheid om zich digitaal te identificeren via een of meer methodes is groot. Slechts vier procent wil dit liever niet doen.

Laagdrempelige cursussen

Youri Segers, chief digital officer van stad Antwerpen, stelt vast dat de coronacrisis ervoor heeft gezorgd dat iedereen plots veel meer digitaal is gaan werken/ 'Ook als stad moesten we digitaal een versnelling hoger schakelen. Nieuwe toepassingen kunnen we echter maar een succes noemen als we zeker weten dat de gebruikers zelf er tevreden over zijn. Dus testen we regelmatig en vragen we naar ervaringen, en blijven we dat ook na oplevering doen.’

Antwerpen zet daarnaast in op e-inclusie. Voor laagdrempelige cursussen en begeleiding bij het gebruik van een computer, smartphone of tablet kunnen inwoners terecht bij een van de twaalf webpunten. Het project Digitaal Inclusieve Wijk vormt hierop een aanvulling en geeft bewoners begeleiding in eigen buurt om hun digitale vaardigheden te vergroten. Het project loopt ondertussen in Antwerpen-Noord, Borgerhout, de Damwijk en Deurne-Noord alsook op het Kiel. Met het project Digiburger ondersteunt de stad dan weer sociale organisaties om e-inclusie een plek te geven in hun werking.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-05-17T11:18:00.000Z Frederic Petitjean