Google profiteert van reclame-golf

Alphabet, het moederbedrijf van Google, is als advertentie-machine nauwelijks af te remmen. In het laatste kwartaal van 2021 spoot de omzet 32 procent omhoog tot 75,3 miljard dollar.

Nog steeds komt ruim tachtig procent van wat Alphabet verdient uit reclame bij zijn zoekmachine, YouTube en internet. Google profiteert bij uitstek van de hausse in digitale advertenties die een jaar geleden begon toen de economie opleefde. Pas het afgelopen kwartaal temperde de stijging wat. De opbrengsten uit advertenties stegen in die periode tot bijna 29 miljard dollar.

2021 gaat dan ook de boeken in als een absoluut topjaar. De jaarwinst nam met 36 miljard toe, bijna een verdubbeling. De spanningen tussen overheden en Big Tech deren de resultaten van Google nog allerminst. De strengere regelgeving die het bedrijf in de VS en Europa boven het hoofd hangt, brengt voorlopig alleen kosten van lobbyisten met zich. 

De vele antitrust-zaken en andere juridische gevechten hadden tot nog toe financieel evenmin impact. Alleen de rekeningen van advocatenkantoren lopen op. Wel zal Google minder snel overnames doen waar toezichthouders weinig van gecharmeerd zijn. En op de langere termijn bestaat kans dat Google zich van sommige bedrijfsonderdelen zal moeten ontdoen. 

Moeite

Beleggers hebben er meer moeite mee dat Alphabet sterk afhankelijk is van de digitale advertentiemarkt. Daarom is het bedrijf er veel aangelegen Google Cloud uit te breiden. Met scherpe prijzen probeert het klanten bij marktleider AWS en de nummer twee Microsoft Azure weg te lokken. Google Cloud is vooral een multi-cloudspeler die een concurrent naast zich moet dulden. Om de marktaandeel op te vijzelen dat zich wereldwijd rond de zes procent beweegt, heeft Google belangen genomen in andere cloudspelers in ruil voor langetermijn-cloudcontracten. Die strategie legt Google geen windeieren, want de omzet van Google Cloud knalde in het vierde kwartaal 45 procent omhoog.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-02-02T10:14:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.