Sven Vanoirbeek startte zijn carrière als consultant, meer specifiek als ontwikkelaar, analist en teamleader voor uiteenlopende crm- en andere softwareprojecten. Bij CLB Group komt hij in een vertrouwd huis terecht: sinds 2014 begeleidde hij er al verschillende projecten.
‘Digitalisering zal zowel klanten als onze eigen werknemers ten goede komen’, zegt hij. ‘Onze klanten kunnen via data inzicht krijgen over hoe hoog bijvoorbeeld het ziekteverzuim in de toekomst wordt. Of hoeveel arbeidsongevallen er zich dreigen voor te doen... Bovendien ontlast technologie medewerkers van repetitieve en/of administratieve opdrachten, waardoor er tijd vrijkomt voor hun kerntaak.’
Vanoirbeek is er rotsvast van overtuigd dat technologie KMO’s ten goede kan komen: ‘Digitale tools vereenvoudigen de personeelsadministratie. Als werknemers online bijvoorbeeld zelf hun verlof aanvragen, werktijd (lees overuren) registreren, hun nieuw adres doorgeven bij een verhuis, zorgt dit voor een administratieve vereenvoudiging bij hr-managers en zaakvoerders.’
Maar de ambities reiken verder. ‘Door digitaler te werken, beschikken we over enorm veel data. Dat zal het voor CLB Group mogelijk maken om rapportages ter beschikking te stellen. Klanten kunnen op hun beurt berekeningen en simulaties maken. Hoe meer vergelijkingsmateriaal er voorhanden is, hoe beter we aan de hand van artificiële intelligence de toekomst in soortgelijke bedrijven kunnen voorspellen. Door algoritmes op de data los te laten, kan een werkgever bijvoorbeeld het ziekteverzuim inschatten. Maar er vallen evengoed voorspellingen te maken van arbeidsongevallen, waarmee je jouw preventiebeleid kan onderbouwen.’
De hr-groep uit Alken evolueerde de jongste jaren van een kleine lokale speler naar een uit de kluiten gewassen KMO, met ongeveer 180 medewerkers en meer dan negenduizend klanten. Met een dergelijke schaalgrootte is digitale ondersteuning broodnodig. De nieuwe cio wil daarom niet alleen klanten bekeren, hij besteedt ook de nodige aandacht aan de interne keuken: ‘We hebben extra mankracht nodig om verder te kunnen groeien. Daarom zijn we op zoek naar gemotiveerde medewerkers. Maar we merken dat er schaarste op de arbeidsmarkt heerst’, verklaart gedelegeerd bestuurder Eddy Withofs. ‘Daarom brengen we onze werkprocessen momenteel nauwkeurig in kaart, en willen we onze huidige medewerkers ontlasten van repetitieve administratieve taken. Op die manier verhogen we onze capaciteit. Onze mensen krijgen namelijk de handen vrij om klanten zo persoonlijk mogelijk op te volgen.’
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: