Havens Moerdijk en Oostende testen ai-bewaking

Nederlands-Vlaams tech-consortium ontwikkelt systeem voor aanpak mensenhandel en overslag van drugs en explosieven

Dit artikel delen:
Haven Moerdijk

De havens van Moerdijk (Nederland) en Oostende (België) krijgen een camera- en beveiligingsnetwerk uitgerust met sensoren en artificiële intelligentie. Het nieuwe bewakingssysteem, ontwikkeld door een Nederlands-Vlaams consortium, kan verdachte situaties in terminals, havens en bedrijventerreinen automatisch, in realtime en op grote schaal detecteren en traceren, wat de veiligheid in de havens moet vergroten.

Het beveiligingsplatform draagt de naam Passant en wordt vandaag gepresenteerd aan de pers tijdens een bijeenkomst in de haven van Moerdijk. Het consortium meldt dat op meerdere plaatsen in de havens slimme camera’s komen. Specialisten van de TU Eindhoven, ViNotion en Omines Internetbureau hebben speciale algoritmes ontwikkeld die het mogelijk maken beelden te  analyseren van personen en voertuigen, bewegingssnelheid te meten en kentekens op voertuigen te herkennen.

‘Camera’s moeten het verschil leren tussen bijvoorbeeld een illegale vluchteling en een havenarbeider. Ook kan men op basis van wat de camera’s registreren snel nagaan of een logistieke planning overeenstemt met de realiteit’, licht het team toe.

Hekken en dekzeilen met sensoren

Ook het hekwerk rond het havengebied wordt aangepast. Er komen geavanceerde hekken- en sluitsystemen die door Betafence worden uitgerust met een intelligent systeem dat herkent wanneer indringers het hekwerk willen saboteren of erover proberen te klimmen. Wanneer dat gebeurt, wordt een signaal gegenereerd in een alarmcentrale.

Daarnaast ontwikkelt het industrieel textielbedrijf Sioen geavanceerde dekzeildoeken die vrachtwagenladingen beschermen tegen criminelen en saboteurs. Er worden sensoren in het doek geplaatst die een bericht naar de meldkamer sturen als iemand in het doek probeert te snijden.

Beveiliging met ai in haven Moerdijk, Passant

Securitas

De afwijkende patronen die door de slimme zeilen, het hekwerk en de camera’s worden gedetecteerd, worden uiteindelijk door Securitas en Tein Technology in een overkoepelend veiligheidssysteem in een centrale meldkamer geïntegreerd.

De komende drie jaar worden de verschillende technische middelen in de praktijk uitgetest. Op het einde van die experimentele fase zullen de nieuwe veiligheidsmaatregelen geïntegreerd worden in een concreet pakket maatregelen en instrumenten. Volgens de betrokken partijen zijn die dan ook in andere havens, in terminals of op bedrijventerreinen in te zetten voor het verbeteren van de veiligheid.

2,7 miljoen euro

Het project wordt gesteund door de Nederlandse Rijksoverheid, de Nederlandse provincie Noord-Brabant, de Belgische provincie West-Vlaanderen en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling Vlaanderen-Nederland. Laatstgenoemde stelt de helft van het totaal budget van 2,7 miljoen ter beschikking.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-04-18T10:10:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.