Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Apple is meest gebruikte merk voor merk-phishing

22 april 2020 - 07:37ActueelSecurity & AwarenessApple
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Wat zijn de merken die het meest misbruikt worden door cybercriminelen om aan persoonlijke gegevens of kredietkaartnummers te raken? Dat heeft beveiliger Check Point onderzocht in Brand Phishing Report. De absolute nummer een: Apple.

Bij een brand phishing-aanval proberen criminelen de officiële website van een bekend merk na te bootsen. Ze gebruiken hiervoor vaak een vergelijkbare domeinnaam of url (soms met slechts een letter of teken verschil) en het ontwerp van de website is identiek aan de echte site. De link naar de nepwebsite sturen de hackers via e-mail of sms of je wordt tijdens het surfen omgeleid, al dan niet via een advertentie. De link duikt ook op in frauduleuze mobiele apps. De nepwebsite bevat vaak een formulier dat bedoeld is om de gegevens van gebruikers, betalingsgegevens of andere persoonlijke informatie te stelen.

Apple bekleedt in het eerste kwartaal van 2020 de weinig benijdenswaardige eerste plaats van merken waar cybercriminelen zich wereldwijd het meest op richtten. Apple steeg hiermee van de zevende plaats in het vierde kwartaal van 2019 naar de top van de ranglijst. Tien procent van alle pogingen tot phishing had betrekking op de technologiegigant. In het vierde kwartaal van 2019 was dat nog maar twee procent.

Netflix neemt de tweede plaats in met negen procent van alle phishingpogingen. Als mogelijke oorzaak zien de onderzoekers de toename van het aantal abonnees van de streamingdienst tijdens de coronaviruspandemie. Yahoo (6 procent), WhatsApp (6 procent) en PayPal (5 procent) maken de top vijf rond. Daarna volgen nog de Amerikaanse bank Chase, Facebook, Microsoft, eBay en Amazon.

‘Het is opvallend dat de top tien volledig bestaat uit technologiebedrijven, financiële instellingen en media’, zeggen de onderzoekers van Check Point. ‘Dit wordt in de hand gewerkt door de coronapandemie en de daarmee gepaard gaande quarantaine. Thuiswerkers worstelen met technologie die op afstand werkt. Mensen vrezen voor veranderingen in hun financiën, en door thuis te zitten maken ze veel meer gebruik van home entertainment zoals streamingdiensten.’

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

Cybercrime
ActueelInnovatie & Transformatie

FOD Financiën waarschuwt voor massale phishing

OpinieSecurity & Awareness

Zo bijt je nooit meer in een phishingmail

ActueelSecurity & Awareness

CCB waarschuwt voor ‘smishing’-campagnes

ActueelOnderwijs

Securitytrainer Sans trapt in phishingval

phishing
ActueelCloud & Infrastructuur

Google en Amazon geliefd voor ‘merk-phishing’

ActueelCloud & Infrastructuur

Nieuwe iPhones kampen met vertraging

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs