Apple is meest gebruikte merk voor merk-phishing

Dit artikel delen:

Wat zijn de merken die het meest misbruikt worden door cybercriminelen om aan persoonlijke gegevens of kredietkaartnummers te raken? Dat heeft beveiliger Check Point onderzocht in Brand Phishing Report. De absolute nummer een: Apple.

Bij een brand phishing-aanval proberen criminelen de officiële website van een bekend merk na te bootsen. Ze gebruiken hiervoor vaak een vergelijkbare domeinnaam of url (soms met slechts een letter of teken verschil) en het ontwerp van de website is identiek aan de echte site. De link naar de nepwebsite sturen de hackers via e-mail of sms of je wordt tijdens het surfen omgeleid, al dan niet via een advertentie. De link duikt ook op in frauduleuze mobiele apps. De nepwebsite bevat vaak een formulier dat bedoeld is om de gegevens van gebruikers, betalingsgegevens of andere persoonlijke informatie te stelen.

Apple bekleedt in het eerste kwartaal van 2020 de weinig benijdenswaardige eerste plaats van merken waar cybercriminelen zich wereldwijd het meest op richtten. Apple steeg hiermee van de zevende plaats in het vierde kwartaal van 2019 naar de top van de ranglijst. Tien procent van alle pogingen tot phishing had betrekking op de technologiegigant. In het vierde kwartaal van 2019 was dat nog maar twee procent.

Netflix neemt de tweede plaats in met negen procent van alle phishingpogingen. Als mogelijke oorzaak zien de onderzoekers de toename van het aantal abonnees van de streamingdienst tijdens de coronaviruspandemie. Yahoo (6 procent), WhatsApp (6 procent) en PayPal (5 procent) maken de top vijf rond. Daarna volgen nog de Amerikaanse bank Chase, Facebook, Microsoft, eBay en Amazon.

‘Het is opvallend dat de top tien volledig bestaat uit technologiebedrijven, financiële instellingen en media’, zeggen de onderzoekers van Check Point. ‘Dit wordt in de hand gewerkt door de coronapandemie en de daarmee gepaard gaande quarantaine. Thuiswerkers worstelen met technologie die op afstand werkt. Mensen vrezen voor veranderingen in hun financiën, en door thuis te zitten maken ze veel meer gebruik van home entertainment zoals streamingdiensten.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-04-22T09:37:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.