Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Ziekenhuis

Waalse ziekenhuisgroep werkt aan smart hospital

14 februari 2017 - 09:503 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurDimension Data
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Het ISPPC-netwerk van zorginstellingen in Charleroi ontwikkelt verschillende oplossingen voor geïntegreerde communicatie, optimalisatie van bedrijfsprocessen en internet of things. Dimension Data zorgt mee voor technische ondersteuning.

Het ISPPC (Intercommunale de Santé Publique du Pays de Charleroi) is een netwerk van ziekenhuizen, polyklinieken, medische centra, rusthuizen, crèches, verzorgingshuizen en diensten voor jeugdhulp, met zo’n veertig vestigingen in de regio van Charleroi.

‘Vooral op het vlak van telecom zijn er grote stappen gezet’, aldus Jean-Pierre Binon, die als ict-directeur mee aan de wieg staat van de technologische vernieuwing. ‘De vaste en mobiele ip-telefonie in combinatie met unified messaging maakt onze interne telefonie op onze locaties een stuk gemakkelijker.’

Het ISPPC maakt ook gebruik van videoconferenties op alle locaties, en ziet vandaag al een belangrijke efficiëntiewinst, omdat er veel minder verplaatsingen nodig zijn. Maar ook de kwaliteit van de dienstverlening verbetert, dankzij expertise op afstand, interculturele bemiddeling, externe deelname aan opleidingen, virtuele vergaderingen tussen medische teams, …

Om medisch personeel te mobiliseren bij noodgevallen werd de applicatie Sacha ontwikkeld. Daarbij worden e-mail, sms en gesproken berichten ingezet bij grote catastrofes en interne noodgevallen. ‘Elke persoon die via Sacha een oproep krijgt, moet antwoorden en vermelden wanneer hij ter plaatse zal zijn. De persoon die de mobilisatiecampagne lanceert, heeft in real-time een overzicht op het scherm van welke personen wanneer ter plaatse zullen zijn’, legt Binon uit.

No shows

Het nieuwe contactcenter, dat door Dimension Data werd geïmplementeerd, heeft het maken van afspraken sterk geoptimaliseerd door een centraal systeem voor alle sites te gebruiken. De integratie met het medisch dossier van de patiënt maakt bovendien de tijd om een afspraak te maken aanzienlijk korter, terwijl de foutenmarge significant daalt. Binon: ‘Het grootste voordeel van deze gecentraliseerde en geïntegreerde aanpak is dat de uitval – met andere woorden het aandeel no shows – vandaag zelden hoger ligt dan 2 procent. En dat is een teken dat patiënten een positievere ervaring hebben.’

Last but not least werd een centrale alarmserver ontwikkeld die geconnecteerd is met verschillende apparaten en systemen. Die geeft bijvoorbeeld een melding die een actie vereist wanneer de temperatuur een bepaalde waarschuwingsdrempel overschrijdt in koelkasten met medicijnen, bloed, botmateriaal of voedingsmiddelen. Er wordt daarnaast ook gewerkt met indoor geolokalisatie voor medische apparaten. Het medisch personeel verliest geen tijd meer om ze te zoeken, en de kost voor reserveapparaten wordt fel gereduceerd. Andere geconnecteerde apparaten verbeteren de veiligheid, bijvoorbeeld een alarm met geolokalisatie dat afgaat bij een noodoproep van een patiënt of bij agressie tegen personeel in een risicozone.

Meer over

TelecomUniversal Communications

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

medische afspraak
ActueelCloud & Infrastructuur

Geels ziekenhuis volgt patiënten digitaal op

Eén reactie op “Waalse ziekenhuisgroep werkt aan smart hospital”

  1. René Civile schreef:
    14 februari 2017 om 13:30

    Top artikel. Het is werkelijk te hopen dat er twee zaken door de heer Binon nooit uit het oog zullen worden verloren.

    1. Maak nooit dezelfde fout als die ‘Ollanders’…..
    Er zijn twee killers voor een goed renderende IT/ICt omgeving, commercie en politiek. Je ziet wat daarmee gebeurd in de ziekenhuizen en gezondheidszorg in Nederland.

    2. Proven concepts en IoT
    Nog steeds kunnen we jammer genoeg nog niet van veiligheid op aan wat IoT betreft. Wearables zijn een prachtig ding maar niet IT veilig en niet geijkt. Uit ervaring ben ik altijd geneigd te kijken naar reeds proven concepts omdat dat uiteindelijk telkens weer een ‘money saver’ is.

    In 1999 en 2000 heb ik een stuk geschreven n.a.v. de perikelen in Nederland omtrent het inzetten van IT in de gezondheidszorg. In Nederland is dit een politiek en commercieel debacle van jewelste dat miljarden heeft gekost inmiddels en de teller loopt. Er bestaat een eenvoudige wetmatigheid in IT dat stelt, wanneer je IT onjuist opzet en implementeert, dit automatisch zal leiden tot heel veel hele hoge rekeningen. Het tegenovergestelde wat men met IT zou moeten beogen, Besparen.

    Nog steeds is deze gratuit/a commercieel/-a politieke white paper van destijds volkomen actueel. IT is een materie die voor 100% voorspelbaar is. Politiek en commercie evenzo maar dodelijk voor automatiseren.

    http://numoquest.nl/EPD IT.pdf

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs