Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Vijf eureka-momenten in 2021

Dit artikel delen:

Computable.be Expert

Maxime Vermeir
Head of Customer Innovation, ABBYY. Expert van Computable.be voor de topics Digital Transformation en Digital Innovation.

Zo bijzonder als 2020 zal dit jaar hopelijk niet worden. Maar we zien toch een aantal trends opduiken die er een boeiend jaar van maken. Meer nog: op basis van wat we nu weten, kunnen we vijf inzichten voorspellen. Vijf eureka-momenten, zeg maar.

1: Robotic Process Automation

Bedrijfsleiders en bestuursleden zullen tot het besef komen dat RPA op zich geen strategisch initiatief is. Robotic Process Automation (RPA) is weliswaar een nuttige tool gebleken voor het automatiseren van handmatige werkzaamheden, waardoor de snelheid en de productiviteit van de organisatie de hoogte in gaat, en naar verwachting zal het gebruik ervan in 2021 verder toenemen. Maar veel bedrijven zijn te hard van stapel gelopen en hebben RPA gebruikt voor projecten die niet de verwachte waarde wisten te genereren. Een van de grootste uitdagingen van RPA is dat het op zich geen slimme tool is. RPA herhaalt namelijk ook verkeerde processen en kan daarnaast geen ongestructureerde content verwerken – terwijl zeventig procent van alle bedrijfsgegevens net ongestructureerd zijn. 

Stilaan groeit het besef dat men RPA strategischer moet aanpakken en dat een volledig inzicht in de bedrijfsbrede werking van processen onontbeerlijk is. En dat men over voldoende gegevens moet beschikken om de waarde te bepalen die RPA zal genereren voordat men ermee van start gaat. Bovendien moeten RPA-softwarebots worden uitgerust met cognitieve vaardigheden, zodat ze alle soorten content kunnen begrijpen.

2: Echte bedrijfstransformatie

Heel wat executives zullen in 2021 bovendien inzien dat er een verschil bestaat tussen desktopautomatisering en echte bedrijfstransformatie. Het automatiseren van de taken die werknemers achter hun bureau uitvoeren, leidde vaak tot de eerste initiatieven voor digitale transformatie.

Uit de problemen die bedrijven ondervinden tijdens de corona-pandemie is echter gebleken dat er een groot verschil bestaat tussen het automatiseren van handmatige gegevensinvoer en het digitaal transformeren van complete processen. Echte bedrijfstransformatie bestaat niet alleen uit automatisering van taken en processen omwille van de automatisering. Het gaat ook om het gebruiken van geavanceerde technologieën om inzicht te krijgen in de wisselwerking tussen mensen, processen en content.

3: Begrip voor personeel

Leidinggevenden zullen tot het inzicht komen dat zij hun personeel beter moeten begrijpen en hun personeelsbestand moeten optimaliseren. Er zijn talloze productiviteits- en samenwerkingstools beschikbaar om werknemers te helpen hun werkzaamheden sneller uit te voeren, maar verbeteren ze de workflow wel echt? 

Zestig procent van de werknemers zegt dat zij afwijken van vastgelegde processen om hun werkzaamheden met succes uit te voeren. Begrijpen hoe werknemers binnen de gebruikte programma's en systemen hun taken uitvoeren en wat de impact daarvan is op andere workflows en de bedrijfsresultaten: dat wordt de prioriteit voor iedereen die de efficiëntie van zijn of haar organisatie wil verhogen.

4: Artificial intelligence

Bedrijven gaan merken dat hun businessteams prima in staat zijn met artificial intelligence (ai) te werken. Ze zullen werknemers uitrusten met softwarerobots om hun dagelijkse werkzaamheden te optimaliseren. Dat heeft vooral zin bij taken of processen waar veel content bij komt kijken; met behulp van een robot kunnen die worden geautomatiseerd, gestroomlijnd, en sneller en nauwkeuriger uitgevoerd worden.

Dit zal bovendien worden vergemakkelijkt door een nieuwe generatie low-code softwareoplossingen en app stores die de robots voorzien van specifieke ai-vaardigheden, zoals lezen, begrijpen en redeneren. Hiermee zullen onder andere de facturering, onboarding en de verwerking van leningen vlotter verlopen.

5: Meer doen met bedrijfsgegevens

Tot slot zullen heel wat toplui in 2021 beseffen dat er met hun bedrijfsgegevens meer kan worden gedaan dan zij dachten. In plaats van data aan het eind van processen of naar behoefte in te voeren of te benaderen, wordt de content een actieve stroom van bedrijfskritische informatie die processen en beslissingen in realtime aanstuurt.

Door bedrijfsgegevens te combineren met business analytics en geautomatiseerde processen krijgt men een totaaloverzicht over alle onderling verbonden processen, en daardoor ook een beter inzicht in de gezondheid van de organisatie.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-02-23T15:29:00.000Z Maxime Vermeir
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.