Navicert doet maritieme sector digitaliseren

Nominatie 1 IT Project of the Year in Public Market

België is een belangrijke maritieme natie. Om zijn positie te behouden en de nood aan efficiëntie te kunnen inlossen, begon de FOD Mobiliteit en Vervoer aan een digitaliseringstraject. Navicert is hierin een eerste stap en creëert een digitale brug tussen de FOD en de reders, classificatiemaatschappijen en internationale inspectiediensten. Het project ‘Navicert’ van FOD Mobiliteit en Vervoer is de eerste nominatie voor onze Computable Awards in de categorie IT Project of the Year in Public Market.

Navicert dient als digitaal platform voor de samenwerking met alle betrokken partners. Dit in de vorm van een dashboard en als onderdeel van beheers- en kwaliteitsborgingssysteem voor de Belgische scheepvaart. Scheepvaartinspecteurs controleren de veiligheidsvoorschriften van de schepen onder Belgische vlag, worden deze gerespecteerd dan krijgen ze de nodige certificaten. Voordat Navicert actief was, werden certificaten geprint en ondertekend, per post verstuurd naar de rederij en dan naar het schip. Dit was een omslachtig traject dat enorm veel tijd en administratie vroeg.

Gebruikersbeheer

"Gebruikers zelf laten instaan voor de aanmaak en beheer van hun eigen gebruikers"

Een grote uitdaging bij het project was het gebruikersbeheer. Om de administratieve last voor de diensten van de FOD beperkt te houden is ervoor gekozen om de gebruikers van Navicert zelf te laten instaan voor de aanmaak en beheer van hun eigen gebruikers. Gezien de internationale context van de sector, zijn dit niet enkel gebruikers voorzien van een Belgische eID voor identificatie, maar gebruikers wereldwijd waarvan de identiteit toch gegarandeerd moet worden door controlemaatregelen. Ook de schepen zelf zijn gebruikers van Navicert en worden beheerd door de rederijen.

Medewerkers van rederijen en de schepen kunnen enkel informatie halen uit Navicert: zij kunnen de certificaten daarin raadplegen en downloaden. Wereldwijde inspecteurs van classificatiematiemaatschappijen, wat externe private bedrijven zijn, moeten daarnaast ook officiële markeringen kunnen aanbrengen op de certificaten. Die markeringen hebben een rechtstreekse invloed op de geldigheid van die certificaten. In dit systeem zijn nog tal van verschillende mogelijkheden voor een veertigtal verschillende types van certificaten, wat zorgt dat dit een complex geheel vormt.

Waarom de nominatie?

De programmatie van het weergeven van de juiste status en de bijhorende notificaties voor alle mogelijke gevallen is om te beginnen een uitdaging. Het volledige project moest in een zeer korte tijd worden afgewerkt, wat de nodige risico’s met zich meebracht voor de haalbaarheid. Door hier te werken met Apvine en het platform te ontwikkelen op low code van Mendix, werden de haalbaarheid en risico’s, volgens de initiatiefnemers, meer beperkt en berekend.

Bovendien is vooral de winst in tijd en efficiëntie groot. Met Navicert zijn certificaten onmiddellijk beschikbaar zowel aan boord als bij de rederij. De certificaten moeten niet meer afgedrukt en klaargemaakt worden door het secretariaat waardoor er een tijdswinst per set certificaten tot dertig minuten is. De papieren certificaten moesten met de hand ondertekend worden, nu gebeurt dit digitaal. Ook om de getekende certificaten aan boord krijgen zijn er significante verbeteringen. Bij het papieren systeem had het secretariaat per set een half uur nodig om de certificaten te scannen en mailen, te verzenden met de post en de opvolging. Dan duurde het voor schepen die niet in de nabijheid liggen soms nog tot twee weken om de originelen aan boord te krijgen. In Navicert zijn de originele certificaten onmiddellijk beschikbaar aan boord.

Ander voordeel is dat externe partijen en externe inspectiediensten ook de certificaten kunnen controleren alvorens ze aan boord van het schip gaan. Dat betreft tijdswinst tijdens de geplande surveys en audits. Als in de toekomst alle documenten en certificaten elektronisch beschikbaar zijn, dan zorgt dat ervoor dat de inspectiediensten gemiddeld een tweetal uur minder aan boord moeten doorbrengen. Dat is niet enkel een meerwaarde voor de tijdsbesteding van de inspectie maar zeker ook van belang voor de bemanning.

Meer informatie over de Computable Awards en nominaties vindt u hier. Deze week worden werkdagelijks de vijf genomineerden in de categorie IT Project of the Year in SMB Market bekendgemaakt. De winnaar komen we te weten tijdens vakbeurs Cybersec Europe op 11 en 12 mei 2022. U kunt zich gratis registreren voor het event.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-02-14T11:10:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.