Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Belg ziet toekomst somber in en past koopgedrag aan

Dit artikel delen:

Nu de inflatie de pan uit swingt en we dagelijks te horen krijgen dat de energieprijzen verder stijgen, verwondert het niet dat de Belg de evolutie van de economische situatie somber inziet en zijn koopgedrag zal aanpassen. Uit onderzoek dat Mollie, de financial services provider die meer dan 50% van de e-commerce platformen in België helpt hun betalingen en check-out te stroomlijnen, blijkt dat 45% van onze landgenoten verwacht dat de economische situatie de komende 6 maanden nog slechter zal worden.

Mollie, een pionier in de betaalindustrie en een van Europa’s snelst groeiende financial services providers, maakte vandaag de resultaten bekend van hun Europees E-commerce rapport. De studie toont aan hoe het koopgedrag en het E-commerce landschap is veranderd naar aanleiding van de Covidcrisis en geeft inzichten over hoe E-commerce retailers toch kunnen blijven groeien desondanks het dalende consumentenvertrouwen. Het onderzoek brengt tevens de verschillen in koopgedrag in de Europese markt in kaart.

Mollie ondervroeg in juli en augustus 3000 Europese E-commerce shoppers uit Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Ook 500 Belgen vulden de enquête in.  

Economisch pessimisme vertaalt zich in minder online aankopen

52% van de Europeanen verwacht dat de economische situatie in hun land nog slechter zal worden dan vandaag. Ook 50% van de Belgen deelt deze mening. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bijna 80% van de Europese en Belgische ondervraagden minder online zullen kopen. In het Verenigd Koninkrijk is men nog pessimistischer, daar geeft 85% van de ondervraagden aan hun online aankopen terug te schroeven om zo de alsmaar oplopende kosten op te vangen.

E-commerce is een blijver, maar we keren ook terug naar onze winkels

Het hoeft geen betoog dat de online verkoop tijdens de Coronacrisis een vlucht kende. De verplichte sluiting van vele winkels tijdens de periode verplichte ons allen een groot deel van onze aankopen via het internet te doen. Nu het zwaartepunt van de gezondheidscrisis achter ons ligt geeft 47% aan de komende 12 maanden zijn online vs. winkel aankoopmix niet te veranderen. De nood aan menselijk contact lijkt dan weer hoger te liggen dan in de andere Europese markten want 30% van de Belgische ondervraagden geeft aan meer te zullen winkelen in een fysiek verkooppunt de komende 12 maanden terwijl slechts 23% aangeeft meer online te zullen kopen dan nu.

E-commerce laten groeien in moeilijke economische omstandigheden

Indien e-commerceplatformen willen blijven groeien in deze moeilijke omstandigheden zullen ze moeten inzetten op wat consumenten belangrijk vinden en moeten werken aan de optimalisatie van hun platform en check-out om te verhinderen dat klanten hun aankoopmandje achterlaten.  

Dankzij de studie identificeerde Mollie de belangrijkste factoren bij de keuze voor een webshop. Voor de Belgische consument zijn de volgende zaken doorslaggevend:

1. Gratis levering: 73% van de ondervraagden gaf aan dat gratis levering bepalend is voor hun online aankopen.

2. Beste prijs: prijs blijft ook erg belangrijk. 68% van de Belgische onlineshoppers gaat op zoek naar de beste deal.

3. Gratis terugzending: voor 63% is het bovendien belangrijk dat ze de aangekochte goederen gratis kunnen terugsturen indien ze niet aan de verwachtingen voldoen. 

“We leven in onzekere economische tijden. Ingevolge de oplopende inflatie en de torenhoge energieprijzen verwachten veel Belgen dat hun koopkracht zal afnemen de komende maanden en zullen ze hun (online) aankopen terugschroeven of uitstellen. We verwachten dat consumenten meer zullen vergelijken en hun aankopen zullen doen op de platformen die hen het meeste gebruiksgemak en vertrouwen bieden. Je kan er als webshop dus maar beter alles aan doen om een zo goed mogelijke cliëntenervaring te bieden als je je business wil behouden en doen groeien. Dus wees duidelijk over je bezorgkosten en retourbeleid en boor nieuwe markten aan door relevante betaalmethodes toe te voegen aan je check-out zoals bijvoorbeeld Buy Now, Pay Later en maaltijd- en ecocheques. Daarnaast is het als e-commerce-bedrijf belangrijker dan ooit om je kosten laag te houden, zodat je deze ook niet hoeft door te rekenen aan je klant."  Chun Kay Tang – sales lead Belgium bij Mollie 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-09-14T10:36:59.000Z Backstage Communication
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.