Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Facebook Marketplace: oplichtingen en hoe ze te vermijden – ESET legt uit

Dit artikel delen:

Waarop moet men letten bij het kopen of verkopen van producten op de online marktplaats en hoe weten of men opgelicht wordt?

Uit een recent onderzoek blijkt dat een op de zes respondenten (17%) het slachtoffer is geweest van fraude op deze site. Een groot deel van de handel op de "zoekertjessectie" van Facebook is legitiem, maar net als elke andere online markt trekt het ook veel oplichters aan.

Dit verhoogt de druk op gebruikers om typische trucs te begrijpen die door oplichters worden gebruikt en om veilig te blijven. Hier zijn de acht vormen van oplichting waarop men moet letten op Facebook Marketplace en hoe men de waarschuwingssignalen kan herkennen:

1.       Defecte artikelen

Verkopers kunnen reclame maken voor een product dat er goed uitziet op de foto die ze gepost hebben. Maar als het product geleverd is of als men het naar huis meeneemt, blijkt het defect te zijn. Koopt men elektronische producten dan kan dit problematisch zijn, omdat men meestal niet alle functies kan uittesten voor men betaalt. Dit kan zowel met een gewetenloze verkoper als een professionele fraudeur gebeuren.

2.       Namaak artikelen

Is het artikel niet defect dan kan het misschien namaak zijn. Vooral merkkleding, parfums, juwelen en cosmetica zijn vaak doelwitten voor namaak. Net als bij oplichting met defecte artikelen, is het op een kleine foto moeilijk te zien of items al dan niet echt zijn. We zijn allemaal op zoek naar het koopje, maar lijkt het te mooi om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk ook zo.

3.       Google Voice scams

Facebook Marketplace wordt ook gebruikt voor andere vormen van fraude, mogelijk op andere platforms. Een voorbeeld: een oplichter stemt ermee in een artikel te kopen. Maar nadat hij het gesprek heeft gevoerd op een niet-gecontroleerd platform als WhatsApp, vraagt ​​hij de verkoper om zich te identificeren met een verificatiecode. De code die naar de telefoon van de verkoper wordt gestuurd is een tweefactoren-authenticatiecode (two-factor authentication code) die door Google Voice is verzonden en door de fraudeur is geïnitieerd. Zo kan die een ​​account aanmaken met het telefoonnummer van de verkoper, dat vervolgens kan gebruikt worden bij andere oplichtingen. Met nog meer informatie kan die proberen andere accounts op uw naam te openen of toegang te krijgen tot bestaande accounts. https://twitter.com/shanselman/status/1420800992388415491

4.       Te veel betaald

Verkopers kunnen ook opgelicht worden door fraudeurs. In een klassiek voorbeeld beweren ze dat ze te veel hebben betaald voor een item dat u verkoopt, en posten ze een screenshot waarop de transactie blijkbaar te zien is. Ze vragen u om het verschil terug te betalen. Maar er was natuurlijk geen oorspronkelijke betaling, en nu moet u het bedrag terugbetalen.

5.       Geen levering (voorschot)

Een klassieke truc is het verkopen van een item, het geld te innen, maar het item nooit aan de koper te leveren. Dit is uiteraard alleen van toepassing op zaken die van buiten het lokale gebied van de koper worden verzonden. https://twitter.com/AdamMartynAMTV/status/1425546879325061131

6.       Valse geschenkacties/phishing 

Een manier om aanvullende informatie te verkrijgen, is door geschenkacties via Facebook Marketplace uit te sturen. Door simpelweg op een link te klikken en wat persoonlijke informatie in te vullen, denkt het slachtoffer in aanmerking te komen voor gratis luxeartikelen, cryptovaluta of andere speciale aanbiedingen (crypto or other special deals). De oplichters willen gewoon met hun persoonlijke gegevens nadien identiteitsfraude of -diefstal plegen.                                           VERWANTE INFO: 5 warning signs your identity has been stolen

7.       Verzekeringszwendel

Verkopers die op Facebook Marketplace dure artikelen aanbieden, kunnen ook door frauduleuze kopers benaderd worden. Deze gaan ermee akkoord de verzendkosten te betalen en valse documenten te sturen om te "bewijzen" dat ze dit hebben gedaan. Maar er is een addertje onder het gras: ze eisen dat de verkoper een kleine verzekeringspremie betaalt. Dit kan een relatief klein bedrag zijn in vergelijking met het te koop aangeboden item, wat de verkoper kan overtuigen om het te accepteren. https://twitter.com/TSScot/status/1486321784605523971

8.       Lokaas en alternatief 

Oplichters tonen vaak een product van hoge kwaliteit met een zeer verleidelijke prijs. Wanneer u het "koopje" wilt hebben, is dat item "verdwenen" en krijgt u een vergelijkbaar artikel aangeboden voor een veel hogere prijs of een alternatief van lagere kwaliteit.

Hoe herkent men een Facebook Marketplace-scam

Zoals bij elke vorm van online fraude (online fraud), moeten internetgebruikers sceptisch en waakzaam blijven. Hier zijn 10 tips om te helpen veilig door Facebook Marketplace te navigeren:

·       Inspecteer artikelen voordat u ze koopt en koop enkel bij lokale verkopers.

·       Ontmoet elkaar altijd op een openbare plaats in plaats van bij u thuis en liefst overdag in een goed verlichte ruimte.

·       Controleer de profielen van kopers/verkopers op gebruikersbeoordelingen en blijf waakzaam als die profielen pas onlangs aangemaakt zijn.

·       Controleer de oorspronkelijke prijs van het item en als er een aanzienlijk verschil is tussen deze en de verkoopprijs, weet dan dat het mogelijk vervalst, gestolen of defect, enz. is.

·       Pas op voor promodeals en geef nooit persoonlijke gegevens om ertoe toegang te krijgen.

·       Betaal enkel met vertrouwde betaalmiddelen via Facebook Messenger (PayPal, Facebook Checkout). Ze bieden een manier aan om betalingen te betwisten. Cadeaubonnen, bankoverschrijvingen en diensten zoals Venmo en Zelle worden vaak door fraudeurs gevraagd.

·       Houd uw gesprek op Facebook – oplichters verplaatsen graag het gesprek graag naar een ander platform waar het gemakkelijker is om mensen op te lichten en mogelijk te voorkomen dat ze transacties betwisten.

·       Verstuur nooit items voor de betaling is uitgevoerd.

·       Pas op voor wijzigingen in de aanbiedingsprijs.

·       Stuur geen 2FA-codes naar potentiële kopers.

Mocht het ergste gebeuren en u vermoedt fraude, dan moet u de verkoper melden - hier is hoe (here’s how).

Naarmate de kosten voor het dagelijks leven stijgen, wenden meer gebruikers zich tot online platforms zoals Facebook Marketplace om goederen tegen stuntprijzen te kopen. Opgelet: steeds meer fraudeurs patrouilleren ook op deze platforms.

TOT SLOT: The triangle of holiday shopping: Scams, social media and supply chain woes

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-07-07T06:14:13.000Z Key Communications
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.