Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Euro

Blyaert Betwist: Wie pakt de digitaliseringsmiljoenen?

05 juli 2017 - 09:043 minuten leestijdOpinieInnovatie & TransformatieGoogle
Luc Blyaert
Luc Blyaert

Met de aankondiging van KBC dat het zowat anderhalf miljard euro investeert in de digitalisering van haar bank- en verzekeringsactiviteiten, werd de lat meteen huizenhoog gelegd. Het eerder bericht van de Belgische spoorwegen dat het zo’n driehonderd miljoen euro uittrekt voor de digitalisering viel plots wat magertjes uit.

Nieuw hoerageroep valt voorlopig niet te horen. Dat ING inmiddels maar liefst tweeduizend medewerkers opnieuw laat solliciteren voor hun eigen baan is een duidelijk pervers neveneffect van de toenemende automatisering, robotisering en digitalisering van de meest diverse sectoren. Als federaal vicepremier Kris Peeters iedereen een job belooft tegen 2025 zal hij heel wat mensen in de it of aanverwante sectoren moeten duwen. Er is een duidelijk tekort aan sterkhouders die big data, artificiële intelligentie, internet of things en last but sure not least digital en security-experts. Daar zou fors moeten ingezet worden nu de campagnes op gang worden geschoten door universiteiten en hogescholen. 

Digitale spiraal

Het is de vraag hoeveel Belgische ondernemingen, startups maar ook kleine en middelgrote ondernemingen kunnen participeren in de digitale spiraal. Zijn ze er klaar voor? Hebben ze de nodige experts in huis? Of gaat het gros van de uitgaven toch nog naar grote internationale spelers zoals IBM? In de marge daarvan is het opvallend dat internetgiganten zoals Google nog steeds weinig of geen brokken hebben gemaakt op de b2b-markt. Zolang de miljoenen blijven binnenstromen van de advertentiemarkt maken ze zich er niet zo druk over, ondanks een miljardenboete van de Europese Commissie. Alleen al in ons land zijn zoekopdrachten zoals via Google goed voor bijna de helft van de één miljard euro uitgaven aan digitale reclame. Ook dat is een pak geld dat in een handomdraai naar het buitenland wipt.

Peter Hinssen als innovatieminister

In zijn nieuw boek ‘The day after tomorrow’ schetst Peter Hinssen duidelijk de klimaatverandering die in razend tempo op ons af komt waarbij innovatie de kiem is voor disruptie. Het biedt enorme kansen voor ons land maar dan moet er ook dringend werk van gemaakt worden, geen gerommel in de marge. België kan daarbij een prominente rol spelen, maar bij politici en de meeste overheden is er weinig animo te bespeuren. Op een aantal enkelingen na blijven ze rond de hete brij draaien en brandjes blussen.

Ik stel voor om Peter Hinssen bij de volgende federale of gewestverkiezingen op te nemen in de regering als innovatieminister. Hij is iemand met een visie, niet over het verdelen van subsidies, maar over een samenleving die nieuwe invalswegen kiest. Het onderwijs is daarbij ook cruciaal, maar het overspant de hele maatschappij. Die visie ontbreekt. Peter Hinssen, zou, indien hij de handen vrij krijgt, voor de echte klimaatverandering kunnen zorgen.

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

ActueelInnovatie & Transformatie

Peter Hinssen krijgt IT Person of the Year-award

wi-fi
OpinieCloud & Infrastructuur

Blyaert Betwist: Wie wint? Wifi of gsm?

netwerk
OpinieInnovatie & Transformatie

Blyaert Betwist: Digitaal bindt meer dan het klieft

OpinieOverheid

Blyaert Betwist: GDPR is geen vergaderzaal

Daling
OpinieCloud & Infrastructuur

Blyaert Betwist: Teloorgang van EU-telco’s

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs