Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Thuislevering pakje pakket koerier e-commerce

Retailers niet klaar voor nieuwe leveringsvormen

02 oktober 2018 - 14:393 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Slechts 13 procent van retailers investeert in technologie zoals routeplanning (route scheduling) of het volgen van de levering (asset tracking). Zulke technologieën helpen om grip te krijgen op je logistieke processen. Dat concludeert supply chain-specialist Zetes in een nieuw rapport.

Uit het onderzoek blijkt dat gemiddeld vijf procent van thuisleveringen te laat of onvolledig wordt bezorgd. Tijdens de piekperiodes stijgt dat aantal tot een derde, met hogere kosten en merkschade als gevolg. Ruim zestig procent van retailers heeft geen realtime zicht op hun e-commerceproces.

Nieuwe leveringsvormen moeten hierbij verlichting bieden. ‘Bedrijven die direct inzicht hebben in hun order to delivery-proces kunnen gerichter optimaliseren en sneller innoveren met nieuwe manieren om pakketjes te leveren aan hun klanten’, aldus Gilbert Wellemans, algemeen directeur van Zetes België. 

Orderstatus

Volgens onderzoek van McKinsey kijken almaar meer steden naar centrale afleverpunten aan de stadsrand. Orders worden vervolgens in één keer bezorgd per wijk of straat, bijvoorbeeld met elektrische voertuigen voor lage-emissiezones. De prijs per levering zakt in zulke gevallen met 25 procent, het aantal afgelegde kilometers met 45 procent. Centrale afleverpunten maar ook slimme lockers laten bovendien toe om ’s nachts te leveren, wat de verzendkosten zelfs halveert.

Retailers zetten ook steeds vaker in op click & collect, waarbij klanten producten online bestellen en ophalen in een winkel naar keuze. En ook ‘crowdsourced delivery’, waarbij retailers werken met een community van vaak particuliere transporteurs, wint in de huidige collaboratieve economie aan populariteit.

Realtime inzicht

Voor al deze alternatieven geldt dat retailers het transport op de voet moeten kunnen volgen en een volledige transparantie van het proces nodig is. Consumenten meten immers de kwaliteit van het e-commerceproces af tegen de duur en de communicatie over de status van hun order. ‘Succesvolle e-retailers verwerken orders binnen de twintig minuten en communiceren doorlopend over de status ervan. Ze hebben het ‘first mile’-proces voor picking, verpakking, validatie en transport volledig geautomatiseerd en hebben ook de ‘last mile’ onder controle. Ze leveren 98 procent van pakketjes volledig en bij de eerste keer af’, zegt Benjamin Anguille, Business Development Manager Transport & Logistics bij Zetes België.

600 miljard

Dit jaar zal de Europese e-commercemarkt voor het eerst de zeshonderd miljard euro overstijgen, een stijging van 13 procent. Dat verhoogt de druk op klassieke retailers, maar ook op onze mobiliteit en het milieu. Bijna driekwart van de Europese bevolking leeft immers in verstedelijkt gebied en tegen 2021 verwacht men een toename van 69 procent in pakketleveringen.

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

Marks & Spencer Food
ActueelInnovatie & Transformatie

Britse Marks & Spencer in zee met Zetes

Contract ondertekenen
ActueelInnovatie & Transformatie

Zetes traceert auto-onderdelen van Alcorta

Magazijn
ActueelLogistiek

Agro Merchants kiest Zetes als Europese partner

Contract ondertekenen
ActueelGovernance & Privacy

Groen licht voor overname Zetes door Panasonic

ActueelInnovatie & Transformatie

SAP bestrijdt ai-angst met raad en richtlijn

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs