Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Uc in Belgische cloud nog in kinderschoenen

28 juni 2022 - 08:40ActueelCloud & Infrastructuur
William Visterin

De goede oude private automatic branch exchange (pbx) of telefooncentrale houdt in België nog stevig stand. Al wil een partij als Allocloud, onlangs overgenomen door de Zweedse groep Telavox, daar verandering inbrengen met de lancering van hun ucaas-platform Telavox op de Belgische markt.

In België wagen nog te weinig bedrijven de sprong naar unified communication in de cloud, stelt Jacques Gripekoven, managing director van Allocloud. Hij staaft het met marktcijfers van de Cavell Group en van MZA-consultants. ‘Waar negentig procent van de Scandinavische bedrijven ervoor kiest om hun telecommunicatie naar de cloud te migreren, volgt in België vijftien procent deze trend.’ Sinds de overname door de Zweedse groep Telavox heeft Allocloud de ambitie om unified communication algemeen te laten doorbreken en binnen twee jaar Belgisch marktleider te worden. Allocloud is in ons land de uitdager van klassieke telecomoperatoren en specialisten in cloudcommunicatie als Dstny.

Ucaas (unified communication-as-a-service) is een dienst die bedrijfstelefonie, virtuele vergaderingen, aanwezigheid, instant messaging (zakelijke chat) en contactcenter in één toepassing moet combineren. Alles loopt via de internetverbinding van het bedrijf of van de gebruiker thuis, en via de cloud. ‘Het systeem wordt steeds populairder in Europa, vooral sinds de gezondheidscrisis en de opmars van telewerken’, beweert Gripekoven.

Onbetwiste leider

Toch is de weg nog lang. Terwijl Belgische bedrijven voorzichtig blijven, blijkt in Scandinavië dit soort diensten wijdverbreid. ‘De Telavox-groep, die in 2021 het Belgische Allocloud heeft overgenomen is daar onbetwiste leider’, aldus Gripekoven. Samen willen beide bedrijven naar eigen zeggen ‘het verouderde plaatje in organisaties stevig opsmukken.’ De goede oude pbx-telefooncentrale is nog steeds erg aanwezig in Belgische bedrijven, stelt Gripekoven vast. ‘Maar nu we een sterke vraag zien naar flexibiliteit in de arbeidswereld zoals met het hybride werken, beginnen deze systemen verouderd te geraken. Telefonie via internet was zo’n tien jaar geleden een eerste stap, maar nu brengt ucaas meer soepelheid en integreert tools voor management (crm) of voor samenwerking (Microsoft Teams)’, beweert hij.

Ucaas-technologieën werden tot hiertoe voornamelijk ingezet in grote organisaties. ‘Net zoals vroeger in het kader van telefonie willen we ucaas gaan democratiseren en aanbieden aan alle soorten bedrijven, van twee tot twintigduizend medewerkers.’

Meer over

OvernameTelecom

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

Kwantum
ActueelCloud & Infrastructuur

Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

cybersecurity
ActueelCarrière

Kort: Betere soft skills nodig voor cybersecurity-medewerkers, ontslagronde Crowdstrike, Gates fakkelt Musk af en…

ActueelCloud & Infrastructuur

Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

ActueelCarrière

Helft bedrijven kijkt voor it’ers naar het buitenland

ActueelCloud & Infrastructuur

Digital Realty biedt directe lijn met Microsoft Azure

Boete
ActueelCloud & Infrastructuur

EU legt Apple en Meta onder nieuwe Big Tech-wetgeving forse boetes op

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs