Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Data analytics

Inbouw van analytics duur en lastig

29 juni 2022 - 08:26ActueelData & AI
Alfred Monterie

Het inbouwen van analytics in producten en applicaties lijkt mooi, maar stuit in de praktijk op nogal wat uitdagingen. Bij slechts 57 procent van de bedrijven die dit doen, leidt ‘embedded analytics’ tot een hogere omzet.

Dit blijkt uit onderzoek van de community Product-Led Alliance (PLA) in samenwerking met ThoughtSpot, leverancier van ai-gedreven analytics-software. Ondanks de waarde van het inbouwen van analytics blijft het duur en moeilijk. Budgetbeperkingen zijn voor 47 procent van de respondenten de hoogste drempel om een embedded analytics-oplossing te bouwen, terwijl 39 procent zich zorgen maakt over de trage time-to-market.

Als de oplossing eenmaal op de markt is gebracht, is er de uitdaging om het aanbod te onderhouden door te blijven voorzien in nieuwe functies (39 procent). Zelfs als bedrijven erin slagen deze systemen te bouwen, dan nog blijkt uit het onderzoek dat deze projecten geen gebruikers aantrekken en vasthouden. Dit komt omdat de analytics ofwel geen zinvolle inzichten bieden die relevant zijn voor de gebruiker, ofwel te ingewikkeld zijn om te gebruiken.

Focus op de gebruikerservaring (ux) is nodig om het meeste rendement uit analytics te halen. Bedrijven kunnen analytics niet simpelweg inbouwen. Ze moeten (opnieuw) nadenken over het soort ux dat deze geïntegreerde analytics bieden. Uit de resultaten blijkt dat iets meer dan de helft zich realiseert zich dat de ux van analytics belangrijker is dan ooit. Bijna tachtig procent gaf aan dat er verandering nodig is om te kunnen voldoen aan specifieke zakelijke behoeften. Meer dan de helft vindt dat medewerkers op een intuïtieve manier zelf hun antwoorden moeten kunnen vinden.

De ux kan echter niet ophouden binnen een applicatie of product. Bijna twee derde van de ondervraagde productontwikkelaars noemt de noodzaak om inzichten uit applicaties te koppelen aan andere workflows. Te denken valt aan het segmenteren van doelgroepen en die door te vertalen naar andere marketing-apps, om intelligentie naadloos te operationaliseren. Echter, minder dan een derde doet dit momenteel.

Meer over

AppsKunstmatige intelligentie

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

ActueelCarrière

Computable Awards: dit zijn de tien kanshebbers voor IT Person 2025

ActueelCarrière

Helft bedrijven kijkt voor it’ers naar het buitenland

ActueelCloud & Infrastructuur

Digital Realty biedt directe lijn met Microsoft Azure

Ontslag
ActueelCarrière

Intel wil een vijfde van personeel lozen

benelux
ActueelData & AI

Benelux loopt voorop in ai-revolutie

ActueelData & AI

L’Oréal Benelux kiest Incubeta voor datadiensten

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs