Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

ASR ook zonder control center 24/7 standby

04 januari 2016 - 09:363 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & TransformatieDevoteam
externe partij
externe partij

ASR is een van de grote verzekeraars van Nederland die alle denkbare verzekeringen aanbiedt. Tot halverwege 2015 werden alle it-systemen 24/7 door operators bewaakt in het control center. Devoteam kreeg de opdracht onderzoek te doen naar mogelijkheden om de kosten van dit center te verlagen. Het leidde tot een radicaal advies: uitschakelen en de processen volledig automatiseren. Devoteam hielp zelf mee om het mogelijk te maken.

Dit tot grote tevredenheid van onder meer monitoring specialist Frans Boejé. Hij vertelt zelf waarom: ‘De continuïteit van onze diensten is in deze 24/7 economie natuurlijk cruciaal. Mensen zoeken dag en nacht contact met onze organisatie. Alle systemen en kanalen moeten dus ook 24/7 probleemloos werken. In het control center hielden we daarom de beschikbaarheid en performance van alle applicaties en websites van ASR nauwlettend in de gaten. Ging er wat mis of dreigde dat te gebeuren, dan werd door de operator handmatig een incidentmelding aangemaakt in ons itsm-systeem HP Service Manager en een specialist gezocht die het probleem kon oplossen. Vooral ’s nachts was dat nog wel eens een zoektocht, want de aard van de verstoring was niet altijd duidelijk, zodat je niet altijd wist welke collega je wakker moest bellen. Daar kwam bij dat we steeds minder werk voor de operators hadden, onder andere omdat we het mainframe hebben geoutsourced en de mainframe-applicaties worden uitgefaseerd. Daarom wilden we graag de vaste kosten van het control center flink reduceren of in elk geval flexibel maken.’

‘We hebben toen Devoteam gevraagd een adviesrapport op te stellen om de mogelijkheden te verkennen en oplossingen aan te dragen. Het was een gedegen en goed onderbouwd document, waarin de aanbeveling werd gedaan om de werkzaamheden van de operators maximaal te automatiseren en het control center te ontmantelen. Toen we zagen dat dat haalbaar was hebben we een project opgestart om dat advies te implementeren.’ 

Belangrijkste bijdrage van Devoteam –  naast het schrijven van dat adviesrapport –  was het bouwen van een interface (Netcool Impact) tussen Netcool Omnibus en HP Service Manager. ‘Ook daarmee hebben ze een puike klus gedaan. Netcool Omnibus brengt alle informatie van de ASR-systemen al bij elkaar in een overzichtelijk dashboard. Door de koppeling met HP Service Manager worden alle verstoringen en waarschuwingen automatisch als incident daar in gezet. Vervolgens wordt via een tweede interface naar MIR3 een signaal uitgezet naar de juiste operator via mail, sms of telefoon. Daarmee werd het control center in feite overbodig en kon het worden ontmanteld. Een heel forse besparing. De dienstdoende operator krijgt nu een signaal thuis en kan van daaruit zo nodig correctief ingrijpen via zijn laptop. Er is wel gekozen om voor de batches – al zijn dat er dus steeds minder – iemand standby te houden, want een nachtelijke batchverwerking die niet goed is verlopen heeft meteen gevolgen voor het werk van veel medewerkers de dag erna. Maar voor de overige systemen en websites lopen de meldingen nu allemaal volledig automatisch via de nieuwe oplossing.’

‘Natuurlijk kenden we de expertise van Devoteam op het gebied van monitoring al, want ze hebben al veel voor ons gedaan. Maar dit was echt een fraai stukje werk en een prachtige besparing die binnen een halfjaar is gerealiseerd.’

Meer over

Mainframes

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert België

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    Quantum
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Grote overname quantumcomputing: IonQ koopt Oxford Ionics

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Snowflake zet met koop Crunchy Data in op ai-compatibele databases

    troffee
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Deze personen en projecten maken (grote) kans op een Computable Award

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs