Tv-maker Vizio is betrapt op het tracken van kijkgedrag. Eigenlijk niets nieuws. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De Amerikaanse tv-producent Vizio is in de Verenigde Staten gepakt op het ongevraagd (dus zonder goedkeuring) volgen van wat en wanneer zijn klanten zoal kijken op hun televisies. Tussen februari 2014 en maart 2016 zijn zo de voorkeuren van zo’n 11 miljoen Amerikaanse huishoudens in kaart gebracht. Vervolgens heeft het die interessante gebruikersdata doorverkocht aan adverteerders.
Terwijl Vizio nu een schikking heeft getroffen en daarbij een boete van 2,2 miljoen dollar heeft betaald, is de privacy-mining van smart-tv’s eigenlijk niets nieuws. Eerder zijn al fabrikanten als LG en Samsung negatief over dit onderwerp in het nieuws gekomen. Ook Microsofts initiële plannen voor spraak- en bewegingssensor Kinect hebben veel privacyweerstand opgeroepen. Toegegeven, de meeste bedrijven gaan niet zo ver als Vizio is gegaan, maar dat is een nuance. De meeste smart tv’s bekijken wat hun kijkers kijken, om die gebruikers uiteindelijk – direct of indirect – gerichte(re) ads voor te kunnen schotelen. Wat vind jij?