Door de komst van cloudtechnologie hebben bedrijven tegenwoordig waar ook ter wereld toegang tot onbeperkte opslag- en rekencapaciteit. Je zou daardoor verwachten dat de opslaglocatie van bedrijfsgegevens er tegenwoordig minder toe doet. Niets is minder waar! Je locatie bepaalt je connectiviteit. En die is belangrijker dan ooit.
Met connectiviteit bedoel ik de mate van verbondenheid van het datacenter waar je je data hebt staan met andere clouds en datacenterlocaties. Die verbondenheid is tegenwoordig belangrijker dan ooit, omdat we steeds meer met onze data kunnen. De technologische vooruitgang heeft het mogelijk gemaakt om enorme databergen te doorzoeken en daar zinvolle inzichten uit te halen. De grootte van de databerg en de opslagvorm (ongestructureerd) is geen beperking meer.
Als een supermarktketen informatie over klanten wil verrijken met informatie over rijroutes op basis van gps-data, dan kan die supermarktketen dat. En realtime. Het kan verrassende inzichten opleveren over waar klanten te vinden zijn en in welke kringen ze zich begeven. Data die bedrijven in huis hebben, zijn een potentiële goudmijn. Niet voor niets worden data ook wel gezien als de nieuwe olie.
Exabyte
Bedrijven hebben dus meer dan ooit de mogelijkheid om van hun data een strategisch voordeel te maken. De afhankelijkheid van goede connecties wordt daardoor steeds groter. Bedrijven willen daarom dicht bij de internetknooppunten zitten die ertoe doen en dicht bij de clouds zitten die voor hen belangrijk zijn. Bedenk dat sommige databanken dermate groot zijn, dat het in feite onmogelijk is om deze over het netwerk te versturen.
Leuk weetje in dit verband: het duurt 29 jaar om één exabyte data (exabyte is een eenheid voor datavolume; omgerekend staat één exabyte gelijk aan oor 1.000 petabyte en 109 gigabyte) over een 10-gigabit-lijn te versturen, waarbij opgemerkt dat tien gigabyte een veel voorkomende kabelcapaciteit in datacenters is.
In feite kan je stellen dat enterprises een andere uitdaging hebben. Was vroeger de techniek de uitdaging, vandaag gaat het er vooral om alle data en rekenkracht bij elkaar te brengen.
Databerg
Als je een rekentaak hebt voor een dergelijke databerg, is het verstandig om dicht bij de data te zitten. Het is bijvoorbeeld voor een streamingpartij als BAMTech (bekend van Major League Baseball-content) van groot belang om dicht bij en goed verbonden met de datacenters van een gaming-ontwikkelaar als Riot Games te zijn, omdat ze die data nodig hebben voor hun dienstverlening. In die praktijk zie je daardoor ook dat bedrijven bij elkaar gaan zitten. Het Science Park is daar een mooi voorbeeld van. Iedereen zoekt elkaar niet voor niets op. De interessante bedrijven die er hun data stallen en de aanwezigheid van een groot aantal carriers maakt het een unieke plek om gegevens bij elkaar te brengen en te analyseren, waardoor er allerlei interessante innovaties mogelijk zijn.
Elke stap vooruit op het gebied van IoT, big-data-analytics of kunstmatige intelligentie, zorgen ervoor dat een scala aan nieuwe bedrijven ontstaat die hier gebruik van maakt en die goed verbonden willen zijn met die diensten.
Google is er bijvoorbeeld laatst in geslaagd om objectherkenningstechnologie toe te passen in video. Een geweldige vondst en ik verwacht dat er een groep nieuwe bedrijven van deze technologie gebruik gaat maken. Wellicht wordt de tech toegepast door securitybedrijven? Of adverteerders? Gaat er een nieuw vakgebied ontstaan, zoals video-SEO? Wie zal het zeggen. Maar ik denk wel dat een goede connectie met Google hun hoogste prioriteit heeft.
Ja, u heeft een point of sales, neen, een aantal zaken van belang zijn volkomen onderbelicht gebleven. Mijn reactie is overigens ingegeven door een zeer recent, zij het langer gelden voorspeld, incident waarbij cloud de hoofdrol speelde.
Enkele Amerikaanse bedrijven, hadden een systeem ingekocht waarbij technische redundancey onderdeel uit maakte van het pakket. Lees, een kopie van alle data zou elders zijn gehost, bij een andere partij, en de verbinding werden door twee verschillende leveranciers geborgd. Op een recentelijke maandagmorgen bleken verschillende ondernemers niet bij hun data meer te kunnen. Wat was hier het geval…?
Faillissement
Beide warehouse ondernemingen die de data in store hadden, bleken niet meer bereikbaar. Eerst dacht men dat het om het ene bedrijf ging en poogde de helpdesk te bereiken, helaas zonder resultaat. Verschillende simultaan uitgevoerde onderzoeken bracht het volgende aan het licht. Beide datacenters waren eigendom van één en dezelfde investeerder die failliet was gegaan, er zaten alleen bedrijven tussen met een andere naam. Datzelfde gold ook voor de leveranciers van Internet.
Gevolgschade en aansprakelijkheid
In de drang zo snel mogelijk weer over eigen data te kunnen beschikken namen verschillende ondernemers advocaten in de arm. Edoch wat bleek, dat nergens in de contracten ook maar iets bleek te zijn opgenomen die het mogelijk maakte rechtstreeks mensen aan te klagen. De mogelijkheden van contact bleken niet meer te werken en verder kwam men niet.
Uiteraard kon men de hoofd eigenaar aansprakelijk gaan stellen doch door de regelgeving van de verschillende staten onderling, zou er op een positief gevolg weinig kans zijn. Ditzelfde geld nog steeds in de EU. Er is nog steeds geen duidelijk EU regelgeving die door alle leden zijn ondertekend. Dit gevaar loopt ook u als klant zijnde want de contracten blijken nog steeds niet juridisch volkomen.
Bereikbaarheid van de data
Hoe meer partijen en schakels er betrokken zijn tussen u en uw data, lees, technische partijen die bijvoorbeeld support en onderhoud uivoeren, des te groter het gevaar dat er iets kan gebeuren waardoor de bereikbaarheid en beschikbaarheid van uw data in gevaar kan komen. Technisch gezien kunt u uw data ongetwijfeld wereldwijd goed benaderen.
De vraag zal altijd blijven wat de kosten zullen zijn bij het niet kunnen bereiken van uw data en het verlies van productie dat dan bij u op zal treden vs de kosten data in eigen technisch beheer te houden. In de hausse van de commercie word daar namelijk summier of helemaal niet over gesproken.