Hoewel de omzet van telecomoperator Proximus vrijwel stabiel bleef, wist het bedrijf daar meer winst uit te halen. Vooral de triple play-pakketten en de ict-diensten wisten klanten te overtuigen.
Proximus boekte in het eerste kwartaal van het jaar een omzet van zo’n 1,4 miljard euro, dat was 0,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst steeg met ruim zes procent tot 119 miljoen euro.
Vooral de binnenlandse markt deed het goed, met een omzetstijging van meer dan drie procent. BICS, de wholesale carrier van Proximus die internationaal opereert, moest dan weer een omzetdaling noteren, van een magere zeven procent. Ook vorig jaar had BICS al een zwak jaar achter de rug. Dat deze dochter vooral inkomsten haalt uit spraaktelefonie en niet uit data is daar debet aan.
Het bedrijf zelf heeft het over ‘een goede start van het jaar’ en een ‘stevige klantengroei voor de belangrijkste producten’. Zeker de triple- en quad play-producten (Tuttimus voor consumenten en Bizz All-In voor bedrijven) weten klanten te lokken. Eind maart van dit jaar waren er zo’n 192.000 van dergelijke pakketten verkocht.
Proximus wist ook zo’n 27.000 nieuwe televisieabonnees te verleiden en tikt nu af op ruim anderhalf miljoen personen die via de operator naar tv kijken. Opmerkelijk: concurrent Telenet moest onlangs nog bekendmaken dat het voor het eerst tv-klanten verloren had. Wat mobiele telefonie betreft, klokt Proximus nu in totaal af op iets meer dan zes miljoen klanten, een stijging met drie procent.
Nog een opsteker was de sterke groei uit ict-diensten, met ruim zestien procent. De hele Enterprise-afdeling zag vooral daardoor zijn omzet groeien met bijna vijf procent. Ook BeMobile, de smart mobility-dochter van Proximus, deed het goed. Spraaktelefonie ging dan weer achteruit op de zakelijke markt. Het bedrijf profileert zich ook meer en meer op de datasecuritymarkt met overnames als Telesign en Davinsi.