Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

‘Dataverzilvering Exact is symptomatisch voor ICT’

04 oktober 2017 - 11:14AchtergrondInnovatie & TransformatieExact
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Marketingmails van Exact aan breed gedefinieerd ‘gebruikers’ van zijn software tekenen de ict. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Exact heeft berichtgeving van het FD tegengesproken dat de softwareleverancier alle klanten en medewerkers van zijn gebruikers zou bestoken met marketingmails. Het FD onthulde onlangs dat bedrijven die het onlineboekhoudprogramma van Exact gebruiken plots geconfronteerd werden met ongewenste reclamemails van de leverancier. Het zou niet alleen gaan om advertenties van Exact zelf, maar ook uitingen die het bedrijf samen met derden verstuurt zoals bijvoorbeeld de NS.

‘De fout lijkt erop neer te komen dat Exact in sommige gevallen een erg ruime definitie van het begrip gebruiker (‘user’) hanteert’, aldus het FD. Gebruikers vallen onder voorwaarden waarbij kennelijk marketing bedreven mag worden, maar medewerkers en klanten van de daadwerkelijke SaaS-gebruikers zouden hier dus ook onder vallen.

Exact spreekt de berichtgeving tegen. Het stelt zich niet te herkennen in het FD-artikel, verklaart dat uitschrijven altijd mogelijk is en lijkt vooral te vallen over de stelling dat álle klanten en medewerkers bestookt worden. Ongeacht de daadwerkelijke invulling van het begrip gebruiker is deze dataverzilvering van Exact symptomatisch voor de huidige ict-wereld. Ads zijn het uitdijende verdienmodel (ook bij betaalde producten en diensten), opt-out is de default, en data is daarbij de nieuwe olie die dus wordt begeerd, gebruikt en uitgebuit.

Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert België

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    Quantum
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Grote overname quantumcomputing: IonQ koopt Oxford Ionics

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Snowflake zet met koop Crunchy Data in op ai-compatibele databases

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs