Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

De schade van hijgerig hypen en commercie in it

autopech
09 oktober 2017 - 08:05OpinieGovernance & Privacy

Steeds weer zie je een hausse van reacties, vaak negatief, op nieuwsgaring. Vooral met de verdere ontwikkeling van de sociale media, de hypes, maakt het dat de waan van het moment regeert. Steeds vaker wordt er gebruik gemaakt van kopieën van kopieën en tegenwoordig is het al volkomen normaal dat er een plaatje word gepubliceeerd, met aansprekende tekst, en het verzoek dit toch vooral te delen als je het met de stelling of beeldvorming eens bent. Hier is dan ook geen enkele sprake meer van gezond nadenken, het checken van feiten, maar het onnadenkend 'iets' roepen.

Kuddegedrag. Voer voor psychologen, de drang om maar zo snel mogelijk ergens op te moeten reageren zonder daar eerst eens rustig en ernstig over na te denken. It-professionals begaan zich vaak aan hetzelfde. Er word geroepen hoe SaaS, KaaS, TaaS, PaashaaS, het landschap van morgen gaan bepalen, of de fintech, blockchain en plost zie je dat veel it-professionals er heel veel van weten. Vraag je diezelfde it-professional of die ook weet wat ‘Digitale Automatisering’ is …. krijg je vaak twee typen blikken. De eerste is de blik, ‘hoe durf je mij die vraag te stellen, natuurlijk weet ik dat’.  De tweede is meteen een uitvoerig uitleggen, vanuit de beleving, perceptie en ervaren van de betreffende it-professional, wat zij of hij vind dat digitale automatisering is.

Realiteit wil dat meer dan 85 prrocent van de it-professionals, respectvol wellicht heel goed in hun individuele discipline, niet weet wat de echte digitale automatisering is. En precies dat is het toenemende gevaar wat wij in de sociale media zien opdoemen. Grotere incidenten met steeds grotere impact. Nu was het vrij recent Deloitte met een hack, morgen kan het jouw beurt zijn.

Misschien is het stoppen met hijgend hypen en de vele commerciële voorstellingen van zaken in it wel een aardige gedachte. Temeer omdat er zoveel schade mee te voorkomen is.

Meer over

HackingSaaS

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Van opensource naar ‘open washing’: waarom bedrijven nu misbruik maken van vertrouwen in licenties

    ActueelSecurity & Awareness

    Cruijffiaanse blik op cybersecurity: je ziet het pas als je het doorhebt

    ActueelSecurity & Awareness

    Phishingtrend: oplichters zetten correcte boekingsgegevens in

    ActueelData & AI

    Kort: Fujitsu schiet Japanse kunstschaatsers te hulp, Duits Craftview koopt Plenion (en meer)

    ActueelGovernance & Privacy

    Europese Commissie krijgt praktijkcode voor algemene ai

    ActueelSecurity & Awareness

    Hoe Olivia en wachtwoord ‘123456’ McDonald’s in verlegenheid brachten

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs