In vergelijking met 2016 hebben ongeveer 5 procent meer Belgen dit jaar een aankoop gedaan via hun smartphone. Ongeveer een op drie e-shoppers deed ooit al een online-aankoop met een telefoon. De tablet daarentegen wordt steeds minder populair om elektronisch te winkelen.
Een en ander blijkt uit een onderzoek van het vervoersbedrijf DPD, waarvoor bijna 24.000 mensen in 22 landen online werden ondervraagd. Daarbij ook iets meer dan duizend Belgen. Online aankopen doet de Belgische e-shopper nog steeds het vaakst via een laptop (65 procent) en/of pc (43 procent). Eën op de drie heeft ook al eens iets met de smartphone gekocht.
Thuislevering is in België de meest gebruikte afleverlocatie (78 procent). Vooral bij millennials en heavy buyers zijn, ondanks de grote voorkeur voor thuislevering, andere leveropties aan een opmars bezig, zoals bijvoorbeeld smart lockers. Shoppers vinden het ook fijn als websites zo nauwkeurig mogelijk het aflevermoment kunnen geven, dat er realtime tracking van het pakje is en dat het aflevermoment zelf gewijzigd kan worden. Opvallend: bezorging op dezelfde dag lijkt minder belangrijk te worden.
Betalen doet de Belgische e-shopper het vaakst via kredietkaart en debetkaart. Ongeveer de helft (51 procent) van de Belgische e-shoppers blijkt bovendien maar één favoriet betaalmiddel te hebben voor onlineaankopen.
Tot slot is er een algemene Europese trend die ook in België in opmars is: food delivery. Naast de meest populaire producten zoals mode (43 procent), schoenen (37 procent) en boeken (33 procent), heeft zo’n 11 procent van de onlineconsumenten het voorbije jaar minstens één keer online verse voeding besteld. 8 procent van de Belgische onlineshoppers laat zich zelfs minstens maandelijks culinair verwennen via een online bestelling.