Zo nieuw als het partnerprogramma van Lancom is, zo kort werkt Seth van der Meer bij de netwerkleverancier. Channelweb spreekt met Van der Meer over het nieuwe partnerprogramma en hoe hij de toekomst van Lancom en zijn partners ziet.
Na gewerkt te hebben bij onder meer Sophos en Ballabit, kwam hij in september opnieuw in contact met Ralf Haubrich, vice president global channels bij Lancom. Van der Meer was direct enthousiast en is vanaf 1 december 2017 verantwoordelijk voor het partnerkanaal. Zijn indiensttreding valt mooi samen met het nieuwe wereldwijde partnerprogramma dat vanaf 1 januari 2018 in werking is.
Het nieuwe partnerprogramma is onlangs gestart. Hoe gaat het tot nu toe? Is het partnernetwerk al flink uitgebreid?
‘De eerste signalen zijn goed, ik ben in kaart aan het brengen welke partners we hebben. We hebben nu zo’n honderd partners in de Benelux en de top-tien partners die ik heb bezocht, reageren positief. Met name de partners die veel in kennis investeren, worden nu beloond. Met het partnerprogramma willen we meer betrokkenheid bij de partners realiseren en ook duidelijkere doelen stellen op het gebied van kennis en certificeringen. Daarnaast is het voor ons belangrijk dat partners focussen op alle producten van Lancom en een oplossing positioneren in plaats van dat ze een product verkopen.’
Bieden jullie ook marketing- en salesondersteuning aan partners?
‘Ja, hierbij richt ik me met name op sales. We werken bijvoorbeeld samen met een telecombureau om het aantal leads te vergroten. Waar nodig zal ik zelf met partners samenwerken. Het is belangrijk dat ze hun nek uit willen steken voor Lancom. Hiermee kunnen ze zich ook onderscheiden, want ze leveren ten opzichte van hun concurrenten een ander product van Duitse kwaliteit waarbij de security gewaarborgd is en waarvan de hardware zelf lang meegaat. Er is al een aantal Europese overheden die strikte data beveiligingswetten hebben waarmee we samenwerken.’
Wat betreft marketing, verwijst Van der Meer naar zijn Duitse collega Sandra Wied, die de internationale marketing verzorgt. ‘Zij helpt specifiek met logo’s voor marketingdoeleinden maar ook bij het organiseren van eigen lokale evenementen van partners. Daarnaast kunnen we, indien nodig, ook in een demoruimte voorzien.’
Is het online partnerplatform ook vernieuwd?
‘Op dit moment zijn we hier mee bezig. Op het platform willen we alles samenbrengen, namelijk marketing, revenu en business intelligence. Vooralsnog is het platform beschikbaar in het Duits en Engels, wellicht dat hier in de toekomst nog andere talen bijkomen.’
Wat betekent het veranderde programma voor jullie bedrijf?
‘In essentie is er niets veranderd. Het is altijd onze Lancom-strategie geweest om via partners te verkopen. Momenteel zijn we een topmarktspeler in Duitsland en richten we ons met name op de Benelux en Oostenrijk en Zwitserland. We investeren op dit moment veel om ons momentum te pakken in deze gebieden. Daarnaast kijken we ook naar Italië, Frankrijk en Spanje. Ook de VS en Australië lopen erg goed, terwijl onze focus daar minder op ligt.’
De grootste verandering is volgens Van der Meer dat deze markten eerst opportunistisch betreden zijn en dat er nu meer structuur is in de vorm van een partnerprogramma. Hij vervolgt: ‘We richten ons met name op partners die verkopen aan eindklanten die kiezen voor een private cloud. Ze kunnen hun eigen cloud opzetten, bij de eindklant of het door Lancom laten verzorgen. We kunnen ook bestaande Lancom-infrastructuren naar de cloud brengen; hier is geen extra hardware voor nodig.’
Naar wat voor partners zijn jullie op zoek?
‘We zoeken vooral isp’s en partijen die puur focussen op security. Partners moeten beseffen dat we verder kijken dan infrastructuur en netwerk en dat we hier ook specifieke producten voor leveren’, besluit Van der Meer.
Lancom-partners in Benelux
In Nederland werkt Lancom samen met Lumiad (Utrecht), TWS (Twello), Spie (Breda), Systemec (Venlo) en Picopoint (Oud Gastel). In Belux werkt de netwerkleverancier met een partner als Uvion (Oudenaarde). Lancom beperkt zich naar eigen zeggen niet tot specifieke verticale markten, maar is sterk in de zorg, overheid, onderwijs en retail.