We verwachten tegenwoordig dat de wereld er alles aan doet om het ons naar de zin te maken. En waarom ook niet? Bedrijven worden er almaar beter in ons te voorzien in behoeften waarvan we niet eens wisten dat we ze hadden.
Ze verzamelen voortdurend meer data waarmee ze ons steeds beter leren kennen en ze gebruiken die data steeds vaker voor geautomatiseerde analyses die inzichten geven in waarom (en wanneer) mensen dingen doen. Die inzichten gebruiken ze vervolgens om de route naar hun product of dienst zo kort en gemakkelijk mogelijk te maken.
Bovendien weet iedere marketeer inmiddels dat je alle potentiële klanten pas optimaal kunt bedienen als je verschillende kanalen aanbiedt, die aansluiten bij elke individuele behoefte. In de consumentenhoek is de klant duidelijk koning en dat moet ook wel, want consumenten hebben keuze: bevalt jouw service ze niet, dan gaan ze gewoon naar een ander die het beter doet.
In de zakenwereld werd die urgentie lange tijd niet op dezelfde manier gevoeld. Op kantoor moest je het doen met de tools die je werkgever je ter beschikking stelde. Beviel het je niet, dan had je pech. Je moest roeien met de riemen die je had. Wat dat betreft was je net een galleislaaf: denk vooral niet dat je het anders of beter kunt, want dan werkt het systeem niet meer en word je pardoes overboord gezet.
Mobiliteit
Wij hebben onlangs onderzoek laten doen naar productiviteit op de werkvloer. In dat onderzoek bleken zowel managers als werknemers het er over eens te zijn dat grotere flexibiliteit goed is voor de productiviteit. Heel simpel gezegd: als jij kunt werken wanneer je wilt werken, op het apparaat dat jou het best bevalt en op een plek waar jij je lekker voelt, dan is de kans groot dat je betere prestaties levert dan wanneer je werkgever bepaalt waar je moet zitten, dat je daar exact om 9:00 uur moet zijn en dat je daarvoor gebruik moet maken van dezelfde tools die iedereen gebruikt.
Uit datzelfde onderzoek bleek helaas ook dat van flexibel werken in heel veel organisaties weinig terechtkomt. De beschikbare technologie zou te complex zijn, er is geen duidelijk beleid voor ontwikkeld en als dat er wel is, lijkt niemand ervan op de hoogte.
Dat is niet vol te houden. Zakelijke gebruikers zien dat de servicegerichtheid van de consumentenmarkt tools heeft opgeleverd die veel beter zijn ingericht op persoonlijke wensen en behoeften. Deze gebruikers nemen er geen genoegen meer mee dat technische beperkingen ervoor zorgen dat ze niet optimaal presteren. En door de schaarste aan talent en de snelle veranderingen in de markt hebben ze keuzevrijheid.
Talent vasthouden
Voor bedrijven is dat een gevaarlijke situatie. In een wereld waarin talent buitengewoon kostbaar is en organisaties wendbaar en schaalbaar moeten zijn, wil je kunnen beschikken over medewerkers die effectief en efficiënt hun werk kunnen doen. Dat betekent dat je moet zorgen dat je de beste mensen weet vast te houden en dat ze kunnen beschikken over de tools waarmee hun talent optimaal tot zijn recht komt. Om in de analogie van de galeislaaf te blijven: je kunt best een snelle en wendbare boot ontwerpen, maar als je de roeiers geen riemen geeft waar ze goed mee overweg kunnen en ze niet in hun eigen ritme mogen roeien, komt het schip niet van zijn plek of vertrekken de roeiers naar een andere reder.
We zijn veeleisend, maar vooral omdat we weten dat het kan. Als consument zijn we op elk moment van de dag, op ieder apparaat dat we gebruiken, in de raarste uithoeken van de wereld, bereikbaar voor adverteerders die ons in drie klikken in de raarste behoeften voorzien. Dan kan het niet zo zijn dat technologie er de schuld van krijgt dat medewerkers hun werk niet goed kunnen doen. Het wordt hoog tijd dat organisaties hun prioriteiten bijstellen. Minder complexiteit. Meer flexibiliteit. En tevreden, productieve medewerkers.