De bank Argenta kan zijn klanten al vijf dagen geen internetbankieren aanbieden. Een upgrade van de it-infrastructuur van de bank is volledig de mist ingegaan. De bank hoopt de problemen vandaag de baas te zijn.
Vorig weekend voerde Argenta een upgrade uit van zijn computerplatform, maar die werken zijn allesbehalve vlekkeloos verlopen. Daardoor trad er een vertraging bij de interne gegevensuitwisseling op. Dat zorgde vanaf dinsdag voor zware hinder voor de klanten en kantoren. Zo waren er vertragingen in de verwerking van stortingen, bijvoorbeeld van de lonen, waardoor sommige klanten werden geconfronteerd met de boodschap ‘ontoereikend saldo’ bij een betaling of een geldafhandeling. De bank besloot daarop om zijn app en website uit te schakelen.
Ondertussen werkten gespecialiseerde teams de hele nacht door om een oplossing te vinden en de bank denkt ook dat die oplossing nabij is. ‘Er zijn deze nacht diverse ingrepen gebeurd op de infrastructuur en ook vandaag blijven we de stabiliteit van de softwareomgeving testen, ook al heeft internetbankieren de hele nacht zonder problemen gefunctioneerd. We willen echter geen risico lopen en gaan vanaf half negen internetbankieren weer uitschakelen om voorrang te geven aan de kantoren en het betalingsverkeer. In de loop van de dag wordt internetbankieren weer opgestart. Mobile wordt als laatste toegevoegd.’
Klanten kunnen wel al geld afhalen aan automaten en betalen met bankkaart. Ook de saldo’s van alle rekeningen zijn bijgewerkt en correct.
Quote: ‘..We willen echter geen risico lopen en gaan internetbankieren weer uitschakelen om voorrang te geven aan de kantoren en het betalingsverkeer. In de loop van de dag wordt internetbankieren weer opgestart. Mobile wordt als laatste toegevoegd..’
LIFO principe lijkt hier van toepassing, op zich wel begrijpelijk maar er komt een tijd (en die is niet meer zo ver weg) dat het WOTC principe zal gelden: Dit principe eist dat het mobiele verkeer up-and-running is. Hopelijk heeft de bank tegen die tijd haar continuiteits-problemen opgelost? PS: Ooit van een Roll-back mechanisme gehoord na upgrade? Veel succes!!