Belgen hebben interesse in nieuwe technologieën, maar zijn eerder terughoudend als het aankomt op het effectief gebruik ervan. Het opgeven van de privacy en het verlies van controle (niet meer alles zelf kunnen regelen) zijn de voornaamste belemmeringen om nieuwe technologische snufjes meteen te omarmen. Dat blijkt uit een onderzoek van Bosch bij duizend landgenoten.
Mentaal is de Belg helemaal klaar voor de digitale (r)evolutie. 39 procent van de ondervraagden beweert ook helemaal te snappen hoe die nieuwe technologieën werken. Dat betekent niet dat de Belg de laatste snufjes meteen in huis haalt. Dat doet hij of zij pas als dat geconnecteerde apparaat zijn nut bewezen heeft.
Toch is 13 procent van de Belgen een ‘superconnector’: zij zijn al sterk geconnecteerd en willen alle nieuwe snufjes en gadgets uitproberen. De meeste landgenoten (34 procent) zijn echter een ‘connect-o-starter’: zij vinden al die nieuwe technologieën leuk, maar halen ze niet meteen in huis. Zij willen eerst afwachten wat de meerwaarde is. Een kwart van de ondervraagden is dan weer een ‘connect-o-afwachter.’ Zij zeggen niet meteen ‘neen’ tegen een gadget, maar zijn voor het gebruik ervan niet bereid hun privacy op te geven.
Uit de bevraging blijkt dat de Belgen eerder pragmatisch zijn. Ze vinden een app of gadget pas interessant als die ook echt meerwaarde biedt. Zo vindt 51 procent van de Belgen een app die het energieverbruik vermindert een interessant hulpmiddel. Ook een traffic jam assistent (38 procent), die het autorijden tijdens files overneemt of een geconnecteerde wasmachine (37 procent), die zelf het wasprogramma instelt en automatisch wasmiddel toevoegt, weten de Belgen wel te waarderen. Een auto die zichzelf parkeert kan 13 procent van de Belgen overtuigen.
Nieuwe diensten als Uber of Payconiq worden nog relatief weinig gebruikt. Slechts 6 procent van de ondervraagden, en dan vooral de jongere generatie (18-34 jaar), zou na een avondje stappen en het missen van de laatste trein of bus via Uber vervoer naar huis regelen, 39 procent zou een traditionele taxi bellen en 34 procent belt een vriend(in) om hem of haar te komen oppikken. Daarnaast betaalt de Belg het liefst cash of met de bankkaart, betalen via de Bancontact-app (6 procent) of met Payconic (1 procent) wordt nog amper toegepast.
En aan sommige gewoontes blijft de Belg hardnekkig vasthouden: 80 procent gaat met een handgeschreven lijstje naar de supermarkt en 57 procent zet ’s ochtends zelf zijn koffie (en niet vanop afstand met een app). Daarnaast print 54 procent nog steeds zijn tickets af voor hij of zij naar de luchthaven vertrekt.