De Belgische startup Wooclap heeft 1,4 miljoen euro opgehaald voor de verdere ontwikkeling van zijn platform om de smartphone te integreren in de klas. Onder andere Adecco-ceo Alain Dehaze en voormalig Delhaize-topman Pierre-Olivier Beckers namen aan de kapitaalronde deel.
Wooclap werd in 2015 opgestart door Sébastien Lebbe (ceo) en Jonathan Alzetta (cto) met de bedoeling om smartphones en tablets niet uit de klassen te bannen, maar ze integendeel te omarmen en te gebruiken om lessen meer interactief te maken. Docenten kunnen via het platform bijvoorbeeld vragen stellen die de studenten vervolgens op hun smartphone beantwoorden. De antwoorden worden onmiddellijk geprojecteerd.
Het platform wordt momenteel gebruikt door meer dan zestigduizend docenten in ruim honderd landen. Met het extra geld wil de startup zijn internationale groei financieren. ‘Binnen de twee jaar willen we de Europese leider worden op de ‘edtech’-markt (educational technology)’, klinkt het.
De startup wordt al langer opgemerkt. Midden vorig jaar sloot het een deal met de Amerikaanse gigant Microsoft om Wooclap te integreren in de presentatietoepassing Powerpoint. Eind vorig jaar was Wooclap een van de vijf kanshebbers op de award van het beste nieuwe Belgische merk (‘Belgium’s New Brand of the Year’) van de marketingvereniging BAM, in samenwerking met de kranten De Tijd en L’Echo. Die award ging uiteindelijk naar het onlinewinkelplatform en netwerk van verenigingen Trooper.