Vandaag de dag is de rol van de cio en andere it-verantwoordelijken belangrijker dan ooit tevoren. Zij moeten inspelen op de veranderende dynamiek van hun personeelsbestanden, veranderende bedrijfsdoelstellingen en nieuwe technologieën. Ook moeten zij it-strategieën doorvoeren die hun bedrijven efficiënter en daarmee winstgevender maken. Dit geldt niet enkel voor ’s werelds grootste bedrijven, ook kleinere bedrijven kampen met die uitdagingen. In plaats van het wiel zelf uit te vinden, kunnen kleine bedrijven een voorbeeld nemen aan hun 'grote broers'.
Mijn collega’s en ik werken nauw samen met it-managers en cio’s van veel van ’s werelds grootste organisaties. We wilden graag een beter inzicht krijgen in de manier waarop zij deze concurrerende prioriteiten aanpakken. Dit vormde voor ons de aanleiding om meer dan duizend besluitvormers op het gebied van it, security en engineering van bedrijven met een omzet van ten minste een miljard dollar te onderzoeken. Dit onderzoek geeft een compleet beeld van de manier waarop zij hun bedrijf managen en ontwikkelen op het vlak van technologie.
Hoe ziet een op de toekomstgerichte organisatie eruit?
Door te inventariseren hoe deze respondenten zich opstellen, hebben we een duidelijk beeld kunnen schetsen van hoe een toekomstgericht bedrijf eruitziet. Dit is hoe andere bedrijven hun voorbeeld kunnen volgen:
- Gebruik cloud-apps met een hybride mindset
Steeds meer grote organisaties maken gebruik van cloud-apps als aanvulling op hun on-premise systemen. Terwijl 75 procent van de respondenten ten minste enkele apps in de cloud gebruikt, is een meerderheid van de grote bedrijven van plan om nog steeds ten minste een derde van hun applicaties op locatie te draaien.
- Iaas-gebruik verhogen
Het ontwikkelen van een portfolio van saas-apps is al een goede indicator van toekomstgerichtheid, maar het ontwikkelen van applicaties in de cloud is pas echt vooruitstrevend. Zestig procent van de respondenten geeft aan dat de iaas-adoptie in het komende jaar zal verhogen, wat suggereert dat een aanzienlijk aantal respondenten van plan is om zijn infrastructuur in de cloud onder te brengen.
- Digitale transformatie nastreven
De helft van onze respondenten is begonnen met het maken van een plan of zelfs al het uitvoeren van een formele strategie om hun bedrijfsvoering en processen te digitaliseren.
- Prioriteit geven aan de digitale ervaring van klanten door middel van digitale transformatie
Een op de vijf respondenten die actief werken aan een digitale transformatie, erkent klantervaring als de nummer één reden om een digitale strategie te volgen. De verbetering van de digitale klantervaring is de belangrijkste prioriteit.
- Omarm de ontwikkeling van agile apps
85 procent van de respondenten die hebben geïnvesteerd in digitale transformatie maakt gebruik van containerisatie, microservices, functions-as-a-service of de toepassing van de agile ontwikkelmethode om app-development te versnellen.
- Kies voor een zero trust-strategie
In plaats van te leunen op veronderstelde ‘vertrouwde netwerken’ voor werknemers en partners, gaat men er bij zero trust vanuit dat traditionele perimeters niet genoeg zijn. Een nieuwe aanpak maakt veilige toegang mogelijk, ongeacht de locatie, het apparaat of het netwerk. Zestig procent van de respondenten werkt aan of is van plan om zero trust in hun security-practices te integreren.
- Gebruik een sterk mfa-type
Grote organisaties passen een sterke multi-factorauthenticatie (mfa) toe om gebruikers en waardevolle informatie te beschermen. Ruim de helft van de respondenten geeft aan eenmalig gegenereerde softwarematige wachtwoorden te gebruiken, 36 procent fysieke en U2F-tokens en een op de drie biometrische factoren.
Tijd en middelen
De toepassing en implementatie van technologie staat centraal in de bovengenoemde it- strategieën. Het is begrijpelijk dat ondernemingen niet altijd over de tijd en middelen beschikken om deze vijf punten tegelijkertijd aan te pakken. Maar duidelijk is dat het toekomstbestendig maken van je organisatie een proces is dat aandacht en investeringen vraagt aan elke partij die over tien jaar nog steeds succesvol wil zijn.
Aangezien de onderzochte bedrijven rendement zien op hun investeringen, is het mogelijk om te veronderstellen dat ze zullen blijven zoeken naar nieuwe manieren om te innoveren. Het is voor kleinere ondernemingen dan ook zeker verstandig om dit voorbeeld te volgen.
Voor meer informatie, zie hier volledige rapport.
Auteur Walter Geers is countrymanager Okta Benelux.