It’ers, en zeker ontwikkelaars, blijven een knelpuntberoep. Maar wat maakt voor hen het verschil om voor een bepaalde werkgever te kiezen? Een klinkende bedrijfsnaam alvast niet. Dit kun je als werkgever doen om die (schaarse) it'er aan boord te krijgen.
Een aantrekkelijke ‘purpose statement’ vinden it’ers de minst belangrijke factor bij het kiezen van een nieuwe baan. Van zo’n beknopte omschrijving van de hogere doelstelling van een bedrijf of organisatie, daar worden it’ers dus blijkbaar niet warm van. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek van recruitmentbureau Robert Walters.
Ook met een bekende merknaam ga je it professionals niet binnenhalen, of toch niet massaal. ‘Meer dan de helft van hen zegt namelijk geen waarde te hechten aan de bekendheid van het bedrijf waarvoor ze werken’, aldus Stijn Dissen van Robert Walters.
Wat dan wel?
‘Eigenlijk wil een it’er gewoon lekker werken’, klinkt het bij het bureau. De belangrijkste factor voor werktevredenheid onder it’ers is namelijk een uitdagende functie.
Op een tweede plaats staan een goede werk-privébalans, en dan vooral de mogelijkheid om thuis te werken of hun eigen uren in te delen. Iets wat veel it’ers reeds doen of gewoon verwachten.
En het loon?
Een conform loon is zeker van tel, en dit ook om it’ers aan boord te houden. Negen op de tien it-professionals, zo bleek uit het Nederlands onderzoek, hebben vorig jaar een salarisverhoging ontvangen. Ook dit jaar verwachten it’ers meer te gaan verdienen.
Twee op de drie interim professionals verwacht een stijging in inkomen, tegenover 78 procent van de werknemers in vaste functies. Robert Walters brengt ook elk jaar een salarisonderzoek uit, ook in België en Nederland.