Aan interesse om ai in te voeren en te gaan gebruiken geen gebrek in de overheidssector. Uit onderzoek van Microsoft blijkt dat de helft (56 procent) van de Belgische overheidsorganisaties al ai-oplossingen hebben doorgevoerd in hun organisatie.
Onder meer de Vlaamse overheid is al bezig met ai-oplossingen. Zij gebruiken natural language processing (nlp) om inkomende oproepen automatisch in te delen, te transcriberen en te documenteren in hun callcenter. Daardoor kunnen medewerkers efficiënter reageren op binnenkomende vragen, de meest pertinente informatie geven en de ervaring van de burger verbeteren. Spoorwegmaatschappij NMBS gebruikt dan weer camera’s om treinen en passagiers te tellen en mensenstromen in kaart te brengen.
Het onderzoek van Microsoft wijst uit dat organisaties in de Belgische publieke sector de neiging hebben om ai-ontwikkelingen te richten op innovatie en burgerbetrokkenheid, meer dan op het opbouwen van economisch voordeel en groei. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat ai het potentieel heeft grote maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatverandering, gezondheidszorg en sociale onrechtvaardigheid aan te pakken’, zegt Didier Ongena, general manager van Microsoft België.
Het onderzoek toont ook aan dat belangrijke organisaties in ai evenveel nadruk leggen op de ontwikkeling van de vaardigheden van hun mensen als op de technologie zelf. In het huidige tijdperk van ai zijn hardskills zoals datawetenschap en techniek in trek. Maar er zijn ook aspecten die kunstmatige intelligentie (nog) niet kan, zoals creatief en empathisch zijn en problemen oplossen. Dan wordt het duidelijk dat er een brede waaier softskills is die nog waardevoller worden: onderhandelen, management, leiderschap en communicatie.
Overigens: van alle West-Europese respondenten gaf iets meer dan tien procent aan dat hun organisatie de juiste mix van ai-gerelateerde vaardigheden in huis had. Dat is duidelijk een uitdaging voor de overheid, net zoals voor de privésector.