Port of Antwerp en technologiebedrijf Zensor verhogen de veiligheid van de kaaimuren in de Antwerpse haven te verhogen. Zensor ontwikkelde hiervoor de Bollard Monitor, een digitale sensor die de spanning op een bolder meet. De eerste vijf meetapparaten zijn reeds geïnstalleerd aan de Noordzeeterminal, binnenkort volgen er nog vijf.
De haven van Antwerpen telt zo’n 120 km aan kaaimuren en zevenduizend meerpalen en bolders. Hieraan bevestigen schepen hun trossen wanneer ze aanmeren om te laden of lossen. Daarbij oefenen de schepen een enorme trekkracht op de meerpalen en bolders uit. Als zo’n bolder – 650 kg aan staal – los zou komen, ontstaan grote veiligheidsrisico’s. Regelmatige inspectie en onderhoud zijn dus aan de orde.
Om de spanning in de boutverbinding van bolders te meten, lanceerde Port of Antwerp in 2020 een oproep om hiervoor een digitaal systeem te bedenken. Uit de vijf inzendingen, werd de Bollard Monitor van het Brusselse technologiebedrijf Zensor als winnaar gekozen. De Bollard Monitor bestaat uit twee ingebouwde sensoren, die de spanning en spanningswisselingen op het montagesysteem meten. Het systeem verzendt om het kwartier informatie, die permanent wordt geregistreerd via een draadloze verbinding, en visualiseert deze via een dashboard. Deze data helpen de operationele dienst helpen om het preventief onderhoud van de bolders te optimaliseren.
‘In plaats van de controles ter plaatse, geven de sensoren volautomatisch aan wanneer de boutverbindingen van bolders overbelast worden’, zegt Tom Cornelissen van Zensor. ‘Het systeem zal een alarm uitsturen, wanneer een bout loskomt. Dit is niet alleen efficiënter voor het onderhoud, het zorgt ook voor een verhoging van de veiligheid. De gemeten data van de bolders wordt gekoppeld aan operationele data vanuit het havenbedrijf. Het intelligent verwerken van die gecombineerde data zorgt voor extra inzichten en context rond de belasting van die bolders.’